Skip to main content

Dos grans actrius han estat aquest abril l’Escola per a Professionals de l’Escola de Teatre Escalante impartint dos estimulants cursos.

La veu que parla i els seus colors

A partir de textos de Shakespeare i “Les mosques” de Sartre, l’actriu Verónica Ronda  va oferir un seminari de tècnica vocal en el qual els actors i actrius han pogut redescobrir la seua veu.

 

Exploració de l’Ací i Ara

Per altra banda, l’actriu Isabel Rocatti ha impartit el taller “Teatre i Gestalt” un viatge en el qual els alumnes han realitzat multitud d’exercicis basats en la teràpia Gestalt – teràpia que explora l’atenció en l’Ací i Ara en el context Jo/Tu. Atenció al sí mateix. Atenció a l´altre i autenticitat en l´encontre- propiciant el vertader contacte amb l´experiència. 

Les actrius Verónica Ronda i Isabel Rocatti a l’Escola Escalante

Dos grans actrius han estat aquest abril l’Escola per a Professionals de l’Escola de Teatre Escalante impartint dos estimulants cursos.

La veu que parla i els seus colors

A partir de textos de Shakespeare i “Les mosques” de Sartre, l’actriu Verónica Ronda  va oferir un seminari de tècnica vocal en el qual els actors i actrius han pogut redescobrir la seua veu.

 

Exploració de l’Ací i Ara

Per altra banda, l’actriu Isabel Rocatti ha impartit el taller “Teatre i Gestalt” un viatge en el qual els alumnes han realitzat multitud d’exercicis basats en la teràpia Gestalt – teràpia que explora l’atenció en l’Ací i Ara en el context Jo/Tu. Atenció al sí mateix. Atenció a l´altre i autenticitat en l´encontre- propiciant el vertader contacte amb l´experiència. 

En maig, Menut Teatre per a la primera infància

Tanquem la temporada amb Menut Teatre. Un cicle dedicat a la primera infància que pretén ser una celebració per a les famílies, un acte festiu i emotiu alhora amb els bebès que tenen un primer contacte amb l’escena. Els primers tres diumenges del mes de maig Menut Teatre convida els xicotets espectadors a viure experiències escèniques úniques amb tres espectacles que despleguen, a través de la dansa, la música i les arts visuals, universos emocionals, poètics i sonors que s’instal·laran tots en la Carme Teatre.

Les marionetes del Tof Théâtre, la concepció estètica del polifacètic artista Antonio Catalano i l’indòmit violí del músic Max Vandervorst, confeccionen Piccoli Sentimenti, un cant al despertar de la sensibilitat artística. Una joia del teatre de titelles europeu en el qual el públic s’asseu en el mateix escenari per a conéixer un món d’arena i de miniatures, amb un cel de bambú i unes xicotetes construccions fetes amb pals. Un viatge poètic per a despertar les primeres emocions dels xiquets i xiquetes de 3 a 5 anys, que podrà veure’s el 5 de maig a les 17.00 h i a les 18.30 h.

 

Prenent l’univers pictòric de Kandinsky com a punt de partida, els valencians PanicMap conviden a viatjar el públic de la primera infància, d’1 a 3 anys, amb Pequeño Big Blue, la curiositat del qual el porta a llocs desconeguts plens de formes, moviment i colors per a gaudir i jugar junts d’una manera totalment desconeguda. Un espectacle que es presenta en una única funció el 12 de maig a les 18.00 h.

I una comèdia musical per a bebès de 0 a 3 anys tancarà el cicle Menut Teatre amb Crassh Babies, de la companyia portuguesa Wetumtum. Reconegut amb el Premi del Públic en el Festival Internacional de Teatre de Castella i Lleó, l’espectacle és una combinació de percussió, moviment i comèdia visual, en el qual tot és un pretext per a produir so amb una energia contagiosa. Un viatge pel món Crassh amb un llenguatge vocal propi, protagonitzat per dos personatges que habitaran amb la seua musicalitat l’escenari de la Carme Teatre en una única representació el 19 de maig a les 18.00 h.

Entrades disponibles en:

https://escalantecentreteatral.dival.es/ciclo/menut-teatre?parentid=875

 

“El xiquet que volia una falda escocesa” ja està a les llibreries

Què succeeix quan el teu fill de 8 anys et demana com regal d’aniversari una falda? Un desig infantil que podria ser com un altre qualsevol però que no obstant això pot generar controvèrsia i inquietud a pares i mares. Aquest és el plantejament que recorre les pàgines de El xiquet que volia una falda escocesa, un relat teatral destinat al públic infantil en el qual el jove dramaturg, actor i director Adrián Novella (València, 1991) aprofundeix en el conflicte de la identitat de gènere per a defensar la importància de ser un mateix.

El llibre, que acaba de publicar l’editorial Bromera i que vam presentar a la Casa del Llibre de València, va obtindre el Premi de Teatre Infantil Escalante 2017, guardó dotat amb 5.000€ que atorga la Diputació de València, el jurat de la qual va estar compost per Empar Canet, Eva Zapico i Chema Cardeña. Un premi que, com assenyala Josep Policarpo, director del Teatre Escalante, està donant a conéixer una nova generació de dramaturgs: “Adrián Novella és una de les veus més joves i alhora més sòlides del recent teatre valencià, que ja ha estat avalat amb nombrosos premis. Amb El xiquet que volia una falda escocesa ha aconseguit una obra actual, audaç, divertida, que reivindica la llibertat d’elecció i la no renúncia a les conviccions més profundes que tots tenim. Una lliçó fonamental per als nostres xiquets i xiquetes”.

L’obra de Novella relata el viatge d’un xiquet que vol portar falda i davant la negativa dels seus pares empren una travessia fantàstica fins a l’únic lloc on sap que els homes poden vestir-la sense que ningú els jutge: Escòcia. Un personatge valent que, malgrat la seua joventut, refusa les conviccions socials i lluita per complir el seu desig fent front a tots els obstacles i prejudicis. En el camí, els seus progenitors seran companys, mestres i enemics, però també es convertiran en cavallers, fades padrines, ovelles i bruixes.

 

La veu cantada de Andrés Navarro

La veu cantada és la prolongació de la veu parlada. Baix este pretext va articular Andrés Navarro el curs impartit a l’Escola Permanent per a Professionals de les Arts Escèniques de l’Escalante. L’últim dia els alumnes van mostrar l’excel·lent treball realitzat durant tres setmanes de treball intens en el qual han aprés afinació, bona dicció, projecció de la veu, interpretació i molt més.

L’ Escalante programa la millor Danseta per a Dansa València

Com a centre dinamitzador de les arts escèniques per a la infància i la joventut, i més enllà de la nostra activitat regular, enguany ens sumem a Dansa València i organitzarem el cicle DANSETA, que l’IVC va recuperar l’any passat, i que enguany reforçarem junts. Danseta amb Aracaladanza, La petita malumaluga, Fil d’arena i Zum-zum Teatre.

La companyia Aracaladanza, referent internacional en el gènere, porta a Dansa València el seu nou treball ‘Play’. Part de l’èxit d’Aracaladanza es deu a com combina la dansa amb el teatre d’objectes. Arribant a crear un estil propi, visualment poètic que ha sabut connectar molt bé amb els joves espectadors. “Play naix com un llenç en blanc, sense mirada determinada, sense inspiracions concretes. El joc es construeix amb el propi joc, que respecta l’univers poètic amb el qual sempre somiem en Aracaladanza”, diuen sobre la seua nova creació. Serà el 13 d’abril al Teatre Principal.

La companyia valenciana Fil d’arena dansa-teatre estrena la seua nova producció ‘Nina’ el diumenge 14 d’abril a Carme Teatre. “Nina ens parla d’allò avorrit que ens vol atrapar cada dia; d’una xiqueta que fa tot el que d’ella s’espera i això la va transformant en un ésser inanimat; de la nostra essència i del nostre poder per a canviar el color del món” apunta aquesta companyia col·lectiva que utilitza el cognom dansa-teatre, en trobar-se en el límit de tots dos.

Danseta també porta una proposta de carrer. ‘Hippos’ de la companyia Zoom Zoom Teatre i Quim Bigas. Un espectacle que farà les delícies dels més xicotets mentre recorren al costat dels pesats hipopòtams la cerca de ser diferent, capaç de defensar-se, i sentir-se bé amb un mateix. Zoom Zoom Teatre és un projecte artístic que es dedica a la creació, producció i difusió d’espectacles per a ‘adults’ a partir de 4 anys.

Convocatòria Premi de Teatre Infantil Escalante 2019

Requisits

Per a presentar les obres s’haurà d’omplir a través d’internet la instància, en la qual s’indicarà només el pseudònim (no el nom real) i títol de l’obra, i adjuntar un exemplar en PDF de l’obra. En la primera pàgina del pdf es farà constar el títol de l’obra i el pseudònim (no el nom real) de l’autor.

Haurà d’imprimir la sol·licitud, fins al , presentar en el Registre General d’Entrada de la Diputació de València (Plaça de Manises, núm. 4 baix, 46003 València) o per qualsevol de les formes previstes en la normativa vigent, incloent lo següent:

a) La instància que ha imprés en l’omplir el formulari en internet.
b) Obra impresa, en format paper. En la primera pàgina de l’obra es farà constar el títol de l’obra i el pseudònim (no el nom real) de l’autor.
c) Sobre tancat. En l’exterior del sobre s’indicarà el títol de l’obra i el pseudònim de l’autor. En l’interior, s’inclourà lo següent:

– Dades de l’autor (nom, cognoms, direcció, telèfon de contacte,
– Fotocòpia del DNI,
– Breu referència biogràfica i
– Declaració jurada de que la novel·la és original i inèdita, que està lliure de qualsevol compromís d’edició i no està pendent de resolució en un altre concurs literari).

Important: La presentació de l’obra és anònima. Per tant, necessàriament ha de fer-se baix pseudònim. L’obra quedarà desqualificada si el nom real de l’autor s’esmenta en qualsevol part dels documents presentats (excepte en l’interior del sobre tancat).

Documentació a aportar

-Instància .
-Obra impresa en format paper.
-Sobre tancat amb les dades de l’autor en el seu interior.

Més informació:

Enllaç oficina virtual diputació de València

Convocatòria PDF

Ausiàs March rocker i policíac

En la nostra última producció de la temporada, creada per CRIT, hem volgut revisar la figura del gran poeta Ausiàs March, un dels referents més valuosos del patrimoni literari valencià.

 

Co-escrita per Anna Marí  i Daniel Tormo, i dirigida per la mateixa Marí, L’increïble assassinat d’Ausiàs March naix de la voluntat compartida d’indagar en els nostres clàssics literaris i donar-los a conéixer. Una voluntat, ha explicat la companyia, que “té un clar objectiu de divulgació de la nostra literatura però també respon a una sèrie de preguntes que portem fent-nos com a companyia des de fa anys: fins a quin punt som fills del nostre passat? Com afecta la història i la literatura de tots els temps el nostre imaginari col•lectiu actual? És necessari conéixer el nostre passat per a poder ser plenament conscients del nostre present i poder construir el nostre futur tant des del punt de vista de l’artista com des del punt de vista del ciutadà?”.

Núria Martín, Panchi Vivó, Rebeca Izquierdo i els mateixos Daniel Tormo i Anna Marí, caracteritzats amb el vestuari de Tonuca Belloch, són els actors que ens faran viure en primera persona L’increïble assassinat d’Ausiàs March. Un espectacle policíac “concebut com un thriller, ple de suspens en què es reconstrueix un assassinat ocorregut hui en dia però que té alguna cosa a veure amb el poeta valencià”. I són els mateixos poemes de March els que configuren la banda sonora d’aquesta obra, amb la música original de Panchi Vivó, i que aniran cantats o acompanyats amb música actual: “En conjunt, un espectacle modern, trepidant, original, a vegades còmic i a vegades ple de misteri”, comenta CRIT.

L’efecte obvi que té el pas dels segles sobre la llengua, ha sigut un dels reptes principals que la companyia CRIT ha tingut per apropar la memòria del poeta i el seu context històric al públic juvenil. “Fa quasi 600 anys que Ausiàs March va escriure els seus poemes i la nostra llengua ha canviat des d’aleshores. Nosaltres estem molt a favor de les versions modernitzades dels clàssics  per a apropar la literatura d’altres temps al nostre temps. A l’espectacle, les poesies d’Ausiàs March que apareixen estan modernitzades. Algunes fins a l’extrem de dir-se en prosa o de cantar-se a ritme de rock”.

El circ innovador de Yolo reconegut en Feten 2019

La producció del Teatre Escalante Yolo, creada per la Cia. Lucas Escobedo, ha sigut reconeguda en la Fira Europea d’Arts Escèniques per a Xiquets i Xiquetes (FETEN) amb el Premi al Millor Espectacle de Teatre de Gran Format i al Millor Espai Sonor.

Amb un destacat perfil pedagògic i interpretat per un grup d’artistes valencians amb sòlides trajectòries en el circ, el teatre i la música, Yolo, acrònim de ‘You Only Live Once’ (només es viu una vegada) és un espectacle innovador de circ contemporani que celebra la vida amb acrobàcies, malabarismes i llançaments impossibles al ritme de la música i les cançons en directe.

Estrenada el novembre passat al Palau dels Arts i amb totes les seues representacions amb un cent per cent d’ocupació i el cartell d’entrades exhaurides, Yolo és la primera producció estrictament de circ que desenvolupa una institució valenciana amb un equip d’artistes nascuts o residents a València. 

Per a la Cia. Lucas Escobedo, rebre el Premi al Millor Espectacle de Teatre de Gran Format i Espai Sonor en l’última edició de FETEN ha sigut una “experiència brutal, una gran alegria amb la qual es reconeix el treball d’un equip gegant que va més enllà de la fitxa artística i tècnica que signa Yolo i que s’estén a tot el meravellós equip del Teatre Escalante, al qual volem agrair el seu treball i confiança en nosaltres, i a totes les persones, que són moltes, que ens han acompanyat, animat i ensenyat a exercir aquest ofici”. Agraïment especial també, “a les hereues de José Agustín Goytisolo i Gabriel Celaya per deixar-nos utilitzar alguns dels seus poemes en Yolo i per la seua felicitació després d’una de les funcions de Gijón en les quals van estar presents”. Al que afegeix: “No podem estar més contents amb aquests reconeixements i ens agradaria continuar celebrant-ho, si pot ser, damunt d’un escenari”. I així ho faran, perquè participaran en la gira que promou la Diputació de València per 10 municipis de la província a partir del mes d’octubre i ja estan tancant calendari amb diverses ciutats espanyoles per presentar l’espectacle la pròxima temporada.

La actriz, directora y dramaturga Sonia Alejo gana el premio de Teatro Infantil Escalante 2018

La última edición del Premio de Teatro Infantil Escalante ha recalado en la actriz, dramaturga, directora y diseñadora de vestuario teatral Sònia Alejo Martínez por su obra Cremallera, una propuesta que profundiza en el drama de los refugiados y en la sororidad, la relación de solidaridad entre las mujeres en la lucha por su empoderamiento.

El jurado, presidido por Jaume Pérez y compuesto por Esther Alabor, Gemma Miralles i Ramón Rosselló, ha acordado por unanimidad conceder el galardón a esta obra “por su temática, que nos acerca a la realidad de los niños y niñas refugiadas y ayuda a crear conciencia social en la infancia, por los valores que transmite, como por ejemplo: la sororidad…”. Por otro lado, a pesar de la dureza de la realidad que trata, ha señalado el jurado, “destaca la poética y la sensibilidad del lenguaje empleado, además de la originalidad en la busca de nuevas formas, relacionando el teatro con las artes visuales”.

El premio de Teatro Infantil Escalante, que reconoce la mejor obra inédita de literatura dramática para público infantil en valenciano, está dotado con 5.000 euros y la publicación del texto por la editorial Bromera.

Para Sonia Alejo (Castelló, 1972) siempre es una alegría recibir un galardón pero el del Escalante “es especial porque viene de un referente nacional en el teatro para la niñez y la juventud y formar parte de su gran tarea desarrollada a lo largo de los años es un privilegio”. Este reconocimiento le ha llegado a la dramaturga “en un momento de reafirmación personal sobre la escritura para niñas y niños y de la manera de abordarla”. Cremallera, confiesa, le ha quitado “el miedo a escribir para ellas y recibir un premio por el resultado”. Un obra que cuenta la historia “de tres niñas en una tienda de campaña de un campo de refugiados europeo, concretamente el de Calais, y de cómo se enfrentan a sus miedos y como las superan con la amistad y la sororidad”.

AVEET organitza junt amb l’Escalante les I Jornades al voltant de la Creació de Teatre infantil i Juvenil

L’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors Teatrals (AVEET), a partir d’un encàrrec del Centre Teatral Escalante, organitza les Jornades al voltant de la Creació de Teatre Infantil i Juvenil. Aquestes jornades inclouen diferents activitats. Una d’elles és la realització d’un taller d’aproximació a la dramatúrgia per a xiquetes i xiquets. El taller serà impartit per la dramaturga i docent de la RESAD Itziar Pascual, que aportarà als assistents exercicis, recomanacions, reflexions teòriques i recursos específics per a la creació de textos adreçats a aquest tipus de públic.

El taller d’escriptura anirà complementat per una trobada al voltant de l’escriptura de teatre infantil i juvenil. Aquesta trobada serà posterior al taller i estarà oberta al públic. “Considerem important que hi haja una ampla representació de dramatúrgies per a la infantesa i la joventut, amb varietat de procedència i del tipus de treball que realitzen”, comenten des de l’associació.

L’AVEET ha convidat a participar a diferents dramaturgs i dramaturgues que escriuen habitualment teatre per a la infantesa i joventut. I han incidit en la presència d’autores i autors tant de la Comunitat Valenciana com d’altres comunitats autònomes que treballen en aquest àmbit.

Completa aquestes jornades la trobada amb Suzanne Lebeau, dramaturga canadenca i referent imprescindible en la nova escriptura teatral per als més menuts. L’associació ha volgut donar-li a aquesta trobada un caràcter proper i la xarrada es desenvoluparà “al voltant d’un cafè”. L’objectiu és que puga esdevindre un espai per a conèixer d’a prop el treball de Lebeau i per intercanviar d’experiències entre professionals d’una manera pràctica, vivencial i participativa.

Amb aquestes jornades, AVEET i el Centre Teatral Escalante pretenen estimular la creació de textos teatrals per a la infantesa i la joventut de la nostra dramatúrgia.

El taller es celebrarà els dies 19, 20 i 21 de juny, seguit per la trobada al voltant de l’escriptura de teatre infantil i juvenil el divendres 22. Tot aquest primer bloc tindrà lloc a la seu de SGAE a València (Blanqueries, 6). La trobada amb Suzanne Lebeau es celebrarà el diumenge 15 de juliol.

Les dues trobades estan obertes al públic en general i són gratuïtes amb inscripció prèvia a través del correu escriptoresiescriptorsteatrals@gmail.com.