Skip to main content

Amor, humor, rigor

Partint de la meuapròpia i particular experiència, diversa, eclèctica i molt variada, l’objectiu d’aquest taller és compartir amb vosaltres, d’una manera pràctica, aquest viatge. He repetit autora o autor, directora o director molt poques vegades. Amb la qual cosa, el meu camí com a actriu ha estat adaptar-me, beure de totes les fonts, harmonitzar el meu parer i els de les persones amb qui he treballat. El meu mètode d’interpretació beu de tots els llibres que he llegit, dels cursos que he fet, però, sobretot, de les meues pròpies experiències com actriu. Tot allò que he trobat i m’ha servit per a continuar aprenent, sense perdre il·lusió, capacitat de joc, sentit de l’humor i ganes. Us propose treballar escenes (de dos, de tres, i potser alguna de 4), triades entre les obres en què he participat i conec un poquet. Passarem per comèdia i drama amb textos clàssics i contemporanis.

L’étude o anàlisi activa del text

Una escena resolta en improvisació psíquica, física i verbal sobre la base d’un traç o d’un tema acordat. L’étude és la lectura del text a través de les cames, la lectura pràctica de l’obra de l’autor que s’insereix en l’emoció, excloent-lo del raciocini. Est, recorre el text des de l’Èxode fins a la Circumstància Principal. Es denomina étude, a la improvisació que segueix la composició de manera precisa, sense passar necessàriament per les rèpliques del text.

Amb el mètode del étude, l’alumne coneix les regles que han d’aplicar-se tant als diàlegs com als monòlegs en la composició del text, amb la finalitat de poder aprofundir en el joc teatral. Entra en coneixement amb la gramàtica del mètode actiu del text, amb l’arquitectura de l’acció.

S’alterna sobre l’escena el treball teòric i analític, experimentacions, assajos pràctics i consells concrets (concernent a la preparació i la conducta dels *études i la presentació de la composició, seguits d’explicacions).

ESTUDI-LABORATORI

Dirigeix i concentra l’estudi sobre l’acció. Aquesta es desenvolupa en dos moviments de transformació:

  • La transformació del text literari en text escènic per part del director d’escena cap al joc del comediant.
  • La transformació per part del comediant de la composició suggerida pel director d’escena per a l’acció, el joc.

En conseqüència, l’objecte de joc està lligat a l’anàlisi de text. A través d’aquesta transformació, tant el director d’escena com el comediant desenvolupen les seues propostes escèniques.

La composició del text, és l’ordre de successió, suposa una de-construcció dels primers elements (anàlisis) i una nova elaboració. La composició és un treball de lectura del text per a l’acció. Tot el joc del comediant segueix una composició que pot ser del propi text o del seu natural escènic. Per a això utilitzarem el concepte de étude.

Contingut

  • Com posar en moviment, en acció, en vida, el text dramàtic.
  • L’anàlisi dramàtica (línia d’acció transversal).
  • Distinció entre improvisació i étude.
  • Existir en l´étude.
  • Conduir el joc amb el company (seguint l’acció transversal).
  • Reconéixer i secundar-se en les estructures psicològiques i estructures lúdiques.
  • Les regles de la construcció del monòleg.
  • L’art del diàleg i l’art de la composició.

Objectius

  • Activar a la persona en el joc
  • Unió entre acció física i existència psíquica
  • Relació entre creador escènic i autor teatral

Text seleccionat per a l’estudi

“La gaviota”, de A.Chéjov.

L’actor, la creació i l’escena

Objectiu

Compartir i desenvolupar eines concretes i pràctiques per a l’actuació. Ampliar el registre creatiu i l’autonomia. Anàlisi de text. Retrobar l’espai de cerca i indagació que nodrisca i reavive el nostre desig i potència creadora.

Dinàmica de l’entrenament

Exercització per a incorporar els objectius tècnics plantejats en relació al text, a la comunicació, la imaginació i l’acció. Assaig i pràctica d’escenes (per parelles) que assemblen un assaig on el professor (director) explora i desenvolupa al costat de l’alumne (actor-actriu) diferents operacions que funcionen com a eines útils i decisives per al treball de l’actuació.

Contingut

La subtil, però enorme diferència entre actuar i accionar, entre estar i mostrar. Representar un pensament o una emoció o aconseguir un vertader procés de pensament que produïsca una emoció genuïna nascuda en l’ací i ara que ens proposa l’escena. La idea és pensar un actor independent, amb propostes pròpies, que tinga les estratègies per a proposar i resoldre les escenes i les armes necessàries per a dur a terme les seues idees; així com la mal·leabilitat per a incorporar les propostes de la direcció i transformar-les en motors propis que enriquisquen el seu treball. L’enemic major per a un actor és l’actuació, si aquesta se situa per davant de la pròpia acció del personatge, apareixent així (com a simple representació), quan l’ocupació de l’actor es dispersa i no troba el focus que el concentre en el seu objectiu. L’anàlisi del text ha de servir-nos com un impulsor, més que com un panorama inabastable0 que ens genera impotència. Els personatges i les seues diferents capes de veritat, contradicció, mentides i transicions poden sorgir d’una anàlisi profunda però pràctica que ens revele unitats definides que íntegrament conformen el mapa del personatge. En relació a l’acció necessitem definir quin significat real té per a nosaltres aqueixa paraula. Si acordem que l’ocupació essencial del personatge és la modificació (ja siga de l’altre o de si mateix) per tant aquest és el seu objectiu, trobem que l’acció és un eix que ens organitza el pensament i l’actuació. L’emoció sorgirà del xoc natural de l’objectiu del personatge amb la seua oposició (conflicte) sumat a les circumstàncies humanes que ho conformen, aconseguint així una emoció genuïna i no forçada des de l’actuació.

Requeriments

Els treballs seran en parelles pel que es demana la selecció d’un company o companya i triar un material que tots dos senten útil per a treballar durant el taller. En cas de no poder trobar parella almenys portar proposta d’escenes perquè en la primeres classes puguem organitzar els duos restants.

Cerca i mescla de llenguatges escènics en la creació

El món de la creació és tan apassionant com temut.
La por davant el foli en blanc. El buit d’un creador abans de començar un projecte. Els dubtes. Les pors… i com en el procés creatiu van a poc a poc quedant arrere quan aprens a gaudir del camí i t’oblides del resultat.

El joc forma part d’un escenari comú davant el món de la creació.
Provar com un xiquet el faria, a transformar, imaginar, fantasiar. Indagant en els interessos
personals per a aconseguir un llenguatge propi.

“Que records”
“Mira què sé fer”
“A mi m’agrada”
“L’objecte”
“No et pots perdre això”
“L’artista còpia, el geni roba”
“A jugar”
“I ara a mesclar”

D’una manera teoricopràctica proposarem diferents detonants creatius que ens ajuden a trobar material útil per als nostres projectes. Buscarem diferents maneres de comptar les nostres propostes o inquietuds partint des dels propis interessos i a través del joc com a manera d’anul·lar el judici i d’arribar al primari.

Per a què serveix el teatre?

Per a què serveix el teatre? Per a què serveixen els clàssics? Per què necessitem un teatre popular de qualitat? Quines són les tendències contemporànies en l’escriptura teatral?

Intentarem donar respostes a totes aquestes preguntes, i, si tens obra escrita, la podem analitzar.

Trepitjar l’escena + Malabars, un univers

Trepitjar l’escena:

Trepitjar l’escena és diferent de trepitjar la vida; semblança però una altra cosa. Ens centrarem en el treball corporal que necessitem per a posar el cos (i la veu) al servei de l’acció. Aprofundirem en les eines tècniques necessàries per a trepitjar l’escena amb llibertat i amb precisió. Abordarem pilars fonamentals del treball interpretatius com són presència, energia, actitud, focus, pols, tensió, ritme i els posarem a l’abast de la mà per a identificar-los, nomenar-los, reconéixer-los i que passen a formar part del nostre vocabulari artístic. Farem un treball que va des de la tècnica cap a la creació tant de manera individual com col·lectiva.

Malabars, un univers:

Endinsar-se en el món dels jocs malabars és acostar-se a la fallada, a l’error, a la caiguda, i això, fa por. Relacionem la fallada amb “fer-lo malament” o “fer el ridícul” o “fracassar”, i, per a res, és això el que volem amb la nostra vida. Però el llenguatge està ple de llocs comuns que ens conviden a fer aqueix pas avant, malgrat la por, per a véncer aqueix obstacle, aqueixa pedra en el camí i saltar. Els malabars ens obrin una porta meravellosa al món del circ, del joc i la diversió. Acceptem que la caiguda forma part de tot aprenentatge i que l’única cosa que tenim/volem fer és acatxar-nos a agafar la pilota i tornar a llançar-la per a continuar practicant. I quan un truc ens ix i ja ho sabem fer (estem en equilibri, sense por, sense fracassar) intentarem fer un altre més difícil i, llavors, volta a començar. Però la recepta és fàcil: Camí/llance, Ensopegada/em cau la pilota, m’alce/coix la pilota i així fins a l’infinit. Els malabars són un art apassionant i divertit. Veuen a comprovar-ho!

Actuar

Actuar. Posar entre nosaltres uns actes, unes imatges, unes paraules, unes idees. Recollir el que això porta. Acollir les conseqüències de l’acte. De l’acte d’actuar. El que l’acte, la imatge, la paraula, la idea, flama. Actuar i transformar l’estat de les coses, difuminar les línies, desdibuixar fronteres. Augmentar, ocultar, tibar, suspendre, esclatar, retindre, desplegar, interrompre, replegar… El que l’actuació fa, la seua manera d’escriure l’escena, de tramar l’expressiu, de *entramar. Perquè l’actuació no és alguna cosa abans de donar-se, abans d’esdevindre, propose una sèrie de pràctiques per a abordar mentre s’actua. Unes maneres possibles de relació amb el fet de “estar actuant“. No hi ha abans ni després, hi ha “durant”. Serà ací on es jugue aquest entrenament, en la duració de l’esdeveniment de l’actuació.

Entrenament i creació actoral

Dirigit a intèrprets, professionals o en formació, amb el desig de buscar un espai de trobada i enriquiment mutu, on posar en pràctica diferents maneres d’acostar-se al treball actoral.

Donant-nos suport en textos dramàtics i improvisacions, farem treball d’elenc, de paraula, d’escolta, composició de personatge i creació actoral. Entenc l’entrenament com una manera d’aprofundir en el compromís amb el nostre ofici, i en la relació que tenim amb els elements que conformen la creació escènica.

La dansa com a productora d’imatges i cossos crítics

Amb aquest taller es pretén investigar la relació de la imatge i el cos des de la pràctica escènica contemporània. En aquest taller treballem qüestionant-nos què és representació i què és convenció escènica quan combines elements com el cos, la imatge en un espai escènic. Entenem la dansa com una pràctica corporal que és possible en el registre emmarcat d’una experiència cultural.

La dansa, com a pràctica realitzada des del cos, es disposa per una consecució d’accions i de discursos que apareixen com a resultat d’un conjunt de possibilitats històriques i polítiques. Aquestes accions es conformen com a formes de circulació de la imatge i com maneres de producció del cos.

El taller que plantegem aborda de manera integral totes les disciplines implicades en aquest proces de en el desenvolupament de la narració escènica a partir del binomi cos-imatge per a traslladar-lo a l’educació multidisciplinària.

Durant les sesións aprofundirem en l’ús de la imatge i el cos, i el seu significat en l’escena contemporània.

Objectius

  • Crear relacions entre la imatge i el cos en l’espai escènic.
  • Generar una realitat visual a través de la imatge real i la imatge processada.
  • Compondre una nova imatge sintetitzant diversos elements.
  • Re-contextualitzar el cos situant-lo a nivell de representació- imatge en llocs que tenen un contingut narratiu dins de la proposta.
  • Investigar sobre el concepte d’ombra com a contenidor d’imatge i de narració.

Creació per a espai públic

Dirigit a professionals d’arts escèniques de les distintes disciplines que vullguen descobrir l’espai públic com a espai escènic i creatiu.

Revisarem estètiques, tècniques, formats i processos que ens ajudaran a crear amb l’espai públic per a trovar-nos un món escènic ple de mirades i complicitats emocionals.

Taller teòric i pràctic per a mostar-te una realitat diferent dels llocs habituals.

Seguir al conill blanc

En aquest taller teòric/pràctic la creadora escènica Marta Pazos comparteix la sistematització del seu treball d’interrelació de disciplines amb la literatura dramàtica clàssica i contemporània a través de la plàstica escènica.

Llançant propostes concretes, els/les participants generaran unitats que permetran l’observació de materials escènics amb la finalitat de percebre el punctum, el lloc on es deté la nostra pròpia mirada. Des del «com generem els impulsos creatius» fins al «per què hui no funciona el que ahir ens va emocionar a la sala d’assajos», el procés artístic és un enigma. A vegades la troballa és una qüestió de combinatòria, d’intuïció. A partir del ritme i l’escolta, s’abordarà la convivència dels diferents plans en les escenes, els vincles que es produeixen entre elles i la intuïció per a dirigir la mirada del/l’espectador/a.

Es treballaran amb alguns dels components que defineixen el treball de la directora, com l’aparició de monstres, l’inesperat, la humanització de conceptes, el simbolisme o la creació d’universos fantàstics amb atmosferes evocadores o inquietants.

Objectius

  • Reformular la relació actriu/actor, dramaturg/a, director/a, i replantejar els rols en el procés creatiu.
  • Implementar l’autonomia creativa del grup i les singularitats.
  • Desenvolupar la capacitat de joc, imaginació i intuïció artística.
  • Generar “disparadors creatius” a partir d’eixos temàtics i gestionar la informació generada per aquests.
  • Estudiar el tempo, ritme i espai com a elements fonamentals del text escrit per a la posada en escena.
  • Que les/els participants siguen capaços de vincular el seu treball al seu context, a través de l’observació precisa de l’entorn.
  • Reconeixement del cos, veu i de la identitat creadora.
  • Seminari dirigit a actrius, actors, directors/es, escenógrafs/es, dramaturgs/es, ballarins/es, iluminadors/es…
  •  

Necessitats per als/les participants: Roba de treball, llibreta i botella d’aigua.

Crear a partir del cos i la veu del flamenc

Què és un cos Flamenc? Per on transita la veu i el cante Flamenc? Què entenem com a “arrels”? A partir d’aquestes preguntes començarem a construir des del nostre lloc personal i íntim. Aprofundirem aquestes preguntes i conceptes en col·lectiu perquè ens puguen donar diferents prismes, col·locant una nova visió i coneixement del flamenc, al meu entendre un art molt gran i versàtil que ens servirà com a instrument de creació lliure.