Skip to main content

Habitar altre cos

El que conec i el que re-descobrisc. El que mostre i el que apareix.

Este laboratori proposa posar l’atenció en l’experiència física de l’expressiu; en eixa dansa que es desplega quan em pose en relació amb l’un altre, donant espai així a noves idees sobre el meu propi cos.

Habitar un altre cos explora la relació amb allò que puc nomenar: el físic, la presència d’un temps i un espai, la mirada, les textures, els pesos, etc, trobant un sentit de facilitat en els nous recorreguts que traça el meu cos. Un camí d’anada i tornada entre el que conec i el que re-descobrisc, la qual cosa mostre i el que apareix. Una pràctica que desperta l’inconscient podent així ballar des del gaudi i el desig de moure’s en i cap al desconegut.

Què opera quan soc present? Esta pregunta com a brúixola per a seguir en la busca de cossos disponibles i genuïns que ballen la potència d’una trobada única.

Entre bastidors i emocions: Gestió emocional per a actors i actrius

Soc Lara Corrochano, actriu, psicòloga i coach (especialista en Intel·ligència Emocional). Durant més de 20 anys he viscut els alts i baixos de la professió actoral. La meua trajectòria m’ha permés experimentar en carn pròpia els desafiaments, les alegries i les complexitats que sorgixen en els diferents àmbits d’este treball, que solem triar per vocació.

Actualment col·labore amb diferents entitats i empreses, facilitant tallers i cursos enfocats en “emocions i la seua gestió”. Esta combinació única d’estudi, experiència i aprenentatge m’ha conduït a desenvolupar el meu propi mètode, denominat “Brillant amb Lara”, dissenyat específicament per a abordar les necessitats particulars dels artistes, sent esta la raó de la seua creació. La base del mètode residix en la fusió d’estos quatre elements clau: “Coaching, Intel·ligència Emocional, Psicologia Positiva i PNL”.

Centrem l’atenció en les fortaleses i debilitats de cadascun de els/ les participants; amb el que a més d’augmentar el seu autoconeixement i autoestima afavorix el treball en equip. El mètode utilitzat es basa en els desafiaments individuals, les expectatives i la visió única que cada professional posseïx de la seua pròpia carrera i com gestionar-la en present i futur.

Programa

Este programa és la unió del coneixement de mons diferents però correlacionats: La Interpretació, la Psicologia i el Coaching. Ens enfocarem a potenciar la intel·ligència emocional dels participants, integrant els ensenyaments de Lara Corrochano basades en el joc, el treball pràctic i l’aprenentatge des de les vivències personals. enfrontar els desafiaments emocionals i professionals tant dins del món de l’actuació com fora d’ell, això que anomenem “vida quotidiana” i que els professionals de les arts escèniques no sempre sabem o podem distingir.

  • Millorar la “Gestió Emocional” a través de ferramentes que ajudaran els alumnes/as en el seu dia a dia tant a manejar el “Estrés” com a aconseguir un major “Autocontrol”, bé siga en l’àmbit laboral com en el personal.
  • Aconseguir una major motivació i responsabilitat laboral i personal basant-nos en allò que tenim i no en el que ens falta. Tractarem “La Queixa” com a element adaptatiu i desestabilitzador en la vostra vida professional i personal.
  • Oferir un espai segur i lliure de juí on poder explorar i desenrotllar-se al ritme personal de l’artista. Creem un entorn segur i flexible on compartir amb compañerxs i aprendre de les experiències de cada un. Anhelem que cada participant descobrisca en este mètode la inspiració, el suport i l’orientació necessaris per a donar el millor de si mateixos tant en les seues carreres artístiques com en les seues vides personals.

Com a actriu base el meu mètode en el joc, el treball pràctic i l’aprenentatge des de les vivències i experiències personals de cadascun dels meus alumnes. Cada persona té un procés diferent que ve definit per les seues pròpies experiències vitals, per la qual cosa es troben a nivell emocional en llocs distints encara que pertanguen al mateix gremi. El meu objectiu és acompanyar-los en este viatge emocional perquè puguen conéixer-se una miqueta més i arriben a una millor gestió i maneig de les seues emocions.

El programa se centra en:

Desenvolupar la Intel·ligència Emocional:
  • Fomentar l’autoconeixement, permetent als participants explorar i comprendre les seues pròpies emocions.
  • Promoure l’autoregulació emocional, brindant ferramentes com la “Teràpia Narrativa” i el “Mindfulness” per a gestionar eficaçment les emocions en situacions diverses.
Enfortir l’Empatia i la Gestió Emocional:
  • Millorar la capacitat d’empatitzar amb les emocions pròpies i alienes, fonamental per al treball actoral.
  • Potenciar l’habilitat per a gestionar de manera efectiva les emocions en situacions personals i laborals.
  • Explorar estratègies per a una expressió emocional autèntica que contribuïsca a un entorn de treball saludable.
Potenciar la Presa de decisions i la Resolució Constructiva de Conflictes:
  • Reforçar la presa de decisions a través d’una millor gestió emocional.
  • Desenrotllar habilitats per a abordar i resoldre conflictes de manera constructiva tant en l’àmbit personal com laboral.
Aplicar el Mètode “Brillant amb Lara”:
  • Integrar els ensenyaments basats en el joc, el treball pràctic i l’aprenentatge a través de dinàmiques de distinta índole i “Role Play”.
  • Reconéixer i respectar el procés individual de cada alumne, brindant suport en el viatge personal cap a un major coneixement emocional.
  • Treball de relaxació, visualització i interiorització a través del Mindfulness per a aconseguir objectius específics i quantificables.

Este curs proporciona una oportunitat única per a perfeccionar habilitats personals, experimentar creixement emocional i construir relacions saludables. La metodologia enfocada en l’individu garantix un aprenentatge pràctic i aplicable a la vida diària i la carrera actoral, mitjançant exercicis que fomenten l’autoconeixement i el desenvolupament integral del participant.

L’ actor còmic visual: com fer un sketch a l’estil Yllana

Després de tants anys d’aventures sobre els escenaris del món sencer, gràcies a la meua trajectòria com actor de teatre gestual, estic emocionat d’oferir-te un viatge únic cap al fascinant univers de la comèdia visual! Vols aprendre els secrets darrere de la creació de personatges inoblidables i sketches divertidíssims? Estàs al lloc indicat! T’ensenyaré les
tècniques i mètodes que he perfeccionat al llarg de la meua carrera per a que pugues dominar este art tan especial. Junts explorarem un llenguatge no verbal que et permetrà expressar-te de maneres que mai vas imaginar i descobrer la teua pròpia comèdia gestual. Prepara’t per a deslligar la teua creativitat i fer riure al món sencer amb personatges i
escenes que quedaran gravats en la memòria de tots!.

Crear des de la cruïlla

Moltes vegades, per a trobar eixa relació carnal amb les paraules en el teatre, ens ajuda situar als personatges en poderoses cruïlles i abismes… Cruïlles entre el cap i les vísceres, entre la prosa i la poesia, entre la realitat i els desitjos més profunds…

En este taller, eminentment pràctic, dirigit a dramaturgs, intèrprets i directors, jugarem a crear cruïlles fèrtils per a l’escena tant individuals com colectives. Transformant eixa tensió en humor, bellesa, emocions complexes, misteri, inconsciència i consciència.

5 sessions al voltant del treballamb la paraula i el text

Durant estes 5 sessions, posarem el focus en el treball amb la paraula i el text. Partirem de la premisa, com suggeria Cassavetes, de deixar de pensar com actors i actrius i fer-ho com persones. La necessitat que tenim de voler saber-ho tot del material amb el que treballem ens porta moltes vegades a eixir a escena intentant cumplir un pla, deixant poc espai al que no sabem. Saber-ho tot és moltes vegades una manera de pasivitat, que ens impedeix estar oberts al desconegut. Què és el que necessitem saber d’un text? Què no necessitem saber?

Tractarem de donar resposta a estes preguntes pensant l’actuació a través del cos, l’espai, l’altre, l’espectador, i com estos elements afecten directament a les paraules que diem.

Ready to act

Un entrenament sistematitzat per alliberar la teua disponibilitat com intèrpret, explorant nous territoris emocionals, des del cos, el joc i l’impuls creatiu.

Enllaçar producció rere producció, bolo rere bolo, pot fer que el nostre cos entre en un estat de decaïment i de rutina. Sense saber com el que és creatiu es converteix en “anar a treballar”, “anar al cole”, “produir en cadena”.

Podem trobar-nos amb la incòmoda sensació d’agrair estar en actiu, però haver perdut el plaer de crear. Sensació que segurament s’allunya del que ens va fer triar esta professió que és l’energia vital d’explorar i sentir-nos en llibertat. Fugir d’este “fastig” fonamenta la meua obstinació en buscar estratègies per cultivar un estat creatiu constant com a principi inesgotable de plaer.

Com a directora i coreógrafa combine la producció amb la investigació, mantenint eixos espais de búsqueda per mínims que siguen, amb el compromís d’alimentar la connexió cos-ment, de potenciar l’experimentació, i impulsar en cada intèrpret l’estat de llibertat i plaer creatiu.

Amb la voluntat de que pugues experimentar més enllà dels recursos que utilitzes habitualment i ajudar-te a eixir dels terrenys interpretatius coneguts, propose este curs en el que t’ofereix una sèrie d’exercicis que desperten la “guaita” del cos i situacions escèniques dissenyades, perquè “transites” a partir de la idea de joc com a procediment. Que pugues entrenar la teua disponibilitat emocional, accedint a este flux creatiu il·limitat que és la base de la disciplina actoral, com a un atleta, un músic o un ballarí entrena en la seua. Et propose entrenar el “compromís” amb la regla de joc que planteja la situación, i que en lloc d’especular o psicologitzar amb això, et permetes des de l’honestedat del “ací i ara”, que la veritat emocional impere i que produïsca la il·lusió d’allò que “representes”, d’una manera personal i única: la teua.

Que experimentes en la teua actuació un estat de ductilitat, de detall i de llibertat creativa fora de prejuí, en la connexió i la disponibilitat física, mental i emocional, en la qual el que et guie siga el plaer de sentir-te en flow amb el teu impuls creatiu genuí.

Objectius

  • Ampliar l’escolta del cos.
  • Augmentar la connexió amb l’impuls intern.
  • Desenvolupar la capacitat d’intuició i joc.
  • Practicar el compromís amb la regla del joc.
  • Desplegar la disponibilitat emocional a partir dels estímuls que sorgixen alcomprometre’s amb la regla de joc.
  • Apropiar-se de l’estar present ‘moment a moment’, ‘ací y ara’.
  • Acceptar l’arbitrarietat natural del caràcter de les emocions.
  • Detectar els límits i els prejudicis propis que sorgixen davant el joc.
  • Potenciar el plaer del joc.

Com muntar la teua pròpia companyia

Iniciació al mon de la gestió i la producció.

Curs dirigit per a professionals d’arts escènciques de qualsevol disciplina que vulguencrear la seua pròpia companyia, productora o empresa de gestió, ja siga per voluntat pròpia o per necessitat.

Taller teòric, però sobretot, pràctic on ens iniciarem en les diferents fases de la vida d’un espectacle: preproducció, creació, exhibició i explotació.

Curs elaborat per La Negra Produce (Carlos Amador i Mayte Barbazán) i la col·laboració de diversos professionals del sector.

Què desitge fer en escena?

Un curs per a intèrprets o creadors de qualsevol disciplina: actrius, actors, ballarines, ballarins, cantants, poetes, poetisses, dramaturgues, dramaturgs, músics…

  • Què t’agradaria fer en escena?
  • xxxxxxxx
  • Fes-ho
  • Com?!
  • Ho veurem.

Un curs on provar i investigar sobre la creació escènica.
Un espai per a dotar de valor poètic les nostres accions en escena i integrar en la nostra “creació” estímuls d’altres disciplines i persones.

A partir d’un grup de treball multidisciplinar integrat per diferents perfils artístics crearem un espai de confiança on volcar els desitjos més ocults que tenim com artistes. El procés será redissenyar estos anhels amb l’ajuda d’altres llenguatges i buscar la forma escènica i suficientment poética que els suporte.

Perduts en l’escena

Des de el primer batec fins a les portes de l’escena. Des de la imatge que es inquieta fins al dibuix d’un instant. Traduir el pensament en situacions. El teatre no és més que un cúmul de situacions. Un eco de la humanitat. Un treball basat en l’observació d’allò quotidià. Fugir de les idees i endinsar-se en els fets. De la miserable i brusca contemplació del nostre entorn diari.

Treballem amb allò personal i poètic per a destil·lar-ho en tràgic i còmic. D’una papallona a un tornado. Compartir amb els i les alumnes el mètode de creació de la nostra companyia La Teta Calva. Un procés de navalla multiusos on allò polièdric i carent de rumb s’enfoca en una sola direcció escènica basada en la prova, l’error i la ceguesa constant.

L’assaig i el taller és el lloc dels esdeveniments. Nadar en la incógnita, caminar en la deriva, és senyal de grans troballes. Esbrossar el propi bosc una vegada i una altra. Impulsos amagats, treballs orfes i que han quedat oblidats en el terreny de la inseguretat serán la ferramenta d’un treball on les incògnites ens servirán d’aliades per a la construcción d’un inici d’un text dramàtic. Posar-nos en mans de l’altre. Desvincular-nos del nostre material i treballar l’alié.Deixar- nos modelar per allò insospitat i mirar amb altres mirades.

Un laboratori on la dramatúrgia, l’actuació i la direcció es conjuguen en un entramat d’impulsos creatius, de paisatges escènics on l’experimentació i la cerca seran la llavor i pot ser la collita…

La paraula i el cant (Una simbiosi musical)

Si triem qualsevol text de la nostra literatura teatral universal, descobrim que per a interpretar als personatges és necessari investigar-los, descobrir-los i posar en boca les paraules que l’autor ha volgut contar-nos.

Açò comporta unes inflexions vocals, que segons el com, el quan i el perquè, deuran d’interpretar-se amb una musicalitat expressiva determinada.

Alhora, si triem una partitura musical, deurem d’investigar i descobrir perquè l’autor ha volgut contar-nos la seua historia amb registres diferents i tonalitats variades, per a que els sons convertits en melodía s’expressen amb harmonia. Açò fa que allò que escoltem ens faci sentir diferents sensacions que desenvolupem amb l’escolta.

Si unim estes dos formes artístiques, sense perdre els matisos interpretatius ni musicals, ampliant la capacitat vocal i sonora, deixant que el cos mostre el que sent, crearem una manera d’expressió que no és nova, però teatral, musical i emocionalment rica.

És el que defineix com Teatre Musical.

En aquest taller treballarem escenes dels musicals “Chicago”, “Te quiero eres perfecto”, “Los miserables”, “Rent”, “La familia Adams”… Depenent de la quantitat d’alumnes i de quants siguen homes i dones.

Contingut

  • Entrenament vocal.
  • Entrenament físic.
  • Coneixement i elaboració dels personatges.
  • Tractament de l’estil.
  • Muntatge de les escenes.

IMPORTANT:
Els alumnes necessitaran portar roba còmoda i aprendre’s un text i una cançó
que mane el professor
.

Totes eixes coses que realment estan passant

Una escena no és només la interpretació d’un acte o la construcció de sentit, sinó la vivència d’una experiència. Interpretacions i sentits existeixen però travessar una situació donada és el nucli de l’escena. Estar en escena és sostindre la relació amb el que està passant.

En aquest curs treballarem la ficció (un text teatral) enfocant-nos exclusivament a utilitzar elements tangibles i perceptibles. El real, singular, present i concret (est, aquesta, ací i ara) servirà d’accés a l’imaginat.

Els actors aniran perdent la por d’adaptar-se i participar d’eixes coses que realment estan passant. Celebrarem el present, dinàmic, canviant i viu. Observar, interactuar, utilitzar, integrar, incorporar elements presents de manera conscient i lúdica. L’objectiu últim del curs no és resoldre, mostrar el resultat acabat d’una escena triada sinó arribar a poder valdre’ns d’ella com a mitjà per a dialogar amb el present. No busquem afermar un lloc al qual arribar sinó consolidar un lloc des que partir.

Totes eixes coses que realment estan passant són oportunitats i no amenaces. No sempre encaixen amb el preconcebut, ens posen en problemes o ens incomoden. Però ens espavilen, ens obrin els ulls, activen la nostra curiositat, ens connecten i embullen amb el món. Ens posen en relació amb la realitat. Ens commouen i ens obrin a l’altre. No són la conclusió de res, sinó una obertura, un començament de viatge.

Partir del que està passant i no del que hauria de passar a més d’entrenar l’observació, atenció i consciència escènica, ajuda a donar una resposta realista a estímuls i situacions que sorgeixen en escena, fomenta una interacció real i ofereix eines per a la construcció de personatges en funció del que és materialment accessible en l’entorn escènic. Apel·lar un mitjà comú i compartit allunyant-nos de prejudicis, codis i estereotips enriqueix les nostres actuacions i brinda una experiència teatral més convincent per al públic.

La tècnica i l’atenció

La veu pren forma en el cos i el cos s’expressa a través de la veu. La riquesa vibracional, energètica i presencial d’una veu sana íntimament lligada al cos, és vital per al treball escènic. Cada ser és una veu, un carisma, una presència i junts descobrirem els nostres registres vocals i com aquests afecten i incideixen en la interpretació. Ser un mateix, tindre veritat, carisma, ser genuïna, són elements primordials per a treballar la veu, el cant, el crit, l’alegria o l’esquinçament. Serà un camí d’autoexploració fonamentat en la tècnica, l’observació, la fisiologia i la pràctica de múltiples i variats enfocaments que desperten una consciència vocal. Com a professional i investigadora apassionada de la veu, dir que, només la tècnica, et dona la llibertat per a gaudir en escena i comunicar-te amb les i els espectadors.