Una escena resolta en improvisació psíquica, física i verbal sobre la base d’un traç o d’un tema acordat. L’étude és la lectura del text a través de les cames, la lectura pràctica de l’obra de l’autor que s’insereix en l’emoció, excloent-lo del raciocini. Est, recorre el text des de l’Èxode fins a la Circumstància Principal. Es denomina étude, a la improvisació que segueix la composició de manera precisa, sense passar necessàriament per les rèpliques del text.
Amb el mètode del étude, l’alumne coneix les regles que han d’aplicar-se tant als diàlegs com als monòlegs en la composició del text, amb la finalitat de poder aprofundir en el joc teatral. Entra en coneixement amb la gramàtica del mètode actiu del text, amb l’arquitectura de l’acció.
S’alterna sobre l’escena el treball teòric i analític, experimentacions, assajos pràctics i consells concrets (concernent a la preparació i la conducta dels *études i la presentació de la composició, seguits d’explicacions).
ESTUDI-LABORATORI
Dirigeix i concentra l’estudi sobre l’acció. Aquesta es desenvolupa en dos moviments de transformació:
- La transformació del text literari en text escènic per part del director d’escena cap al joc del comediant.
- La transformació per part del comediant de la composició suggerida pel director d’escena per a l’acció, el joc.
En conseqüència, l’objecte de joc està lligat a l’anàlisi de text. A través d’aquesta transformació, tant el director d’escena com el comediant desenvolupen les seues propostes escèniques.
La composició del text, és l’ordre de successió, suposa una de-construcció dels primers elements (anàlisis) i una nova elaboració. La composició és un treball de lectura del text per a l’acció. Tot el joc del comediant segueix una composició que pot ser del propi text o del seu natural escènic. Per a això utilitzarem el concepte de étude.
Contingut
- Com posar en moviment, en acció, en vida, el text dramàtic.
- L’anàlisi dramàtica (línia d’acció transversal).
- Distinció entre improvisació i étude.
- Existir en l´étude.
- Conduir el joc amb el company (seguint l’acció transversal).
- Reconéixer i secundar-se en les estructures psicològiques i estructures lúdiques.
- Les regles de la construcció del monòleg.
- L’art del diàleg i l’art de la composició.
Objectius
- Activar a la persona en el joc
- Unió entre acció física i existència psíquica
- Relació entre creador escènic i autor teatral
Text seleccionat per a l’estudi
“La gaviota”, de A.Chéjov.