Skip to main content

Treball corporal i improvisació

DESCRIPCIÓ

TREBALL CORPORAL: En este curs descobrirem el potencial corporal que tenim treballant individualment amb les nostres possibilitats, no amb les limitacions. L’expressió i tècnica corporal a través del llenguatge no verbal, així com incentivar la bona comunicació ment cos.

  • Respiració.
  • La economia del moviment.
  • Control psíquic físic i mental.
  • Disponibilitat.
  • Calfament i repàs d’estat físic.

IMPROVISACIÓ: La Improvisació com a ferramenta de supervivència en el camp de la creativitat és fonamental també per a descobrir i potenciar la relació amb els altres a través d’una bona escolta.

 

CONTINGUTS

TÈCNIQUES D’IMPROVISACIÓ I CREACIÓ D’ESCENES IMPROVISADES

El curs de tècniques d’improvisació és una introducció a les tècniques, creació i desenvolupament d’escenes teatrals improvisades a partir de les possibilitats de cada persona, descobrint i millorant totes les facetes artístiques, l’humor, el drama i sobretot la naturalitat de la interpretació. La creativitat escènica quan parlem de la improvisació naix quan l’improvisador és capaç de crear a partir del blanc mental, saber construir un espai, un personatge, una situació, etc.

Genera nous dispositius culturals

El concepte d’arts vives fa referència no tant al contingut com a les formes: trencament dels límits, despreocupació pels gèneres, barreja de disciplines i una clara intenció d’estimular al públic, al qual no se li ofereix -únicament- entreteniment. Se li convida a plantejar-se el seu propi paper i a mirar des de una altra perspectiva.

Des de les arts vives no tan sols es busquen teatres, es busquen espais de treball, residències, centres de creació i investigació. El focus es desplaça de la peça al projecte i també al procés, generant tallers, trobades i nous dispositius escènics, entre d’altres fórmules.

Les noves formes requereixen, igual que les tradicionals, treballar-les des de l’anàlisi de la seua viabilitat, així com planificació, gestió i difusió. Tanmateix l’especificitat de les arts vives plantegen nous reptes com la creació en continuïtat, la generació de nous formats i dispositius, la necessitat d’internacionalització o la generació de nous contexts relacionals
amb el públic.

Continguts

  • Una idea en constant transformació: dispositius front a espectacle.
  • Nous contexts relacionals entre el creador i l’artista: repensar el públic.
  • Viabilitat de les noves formes: la fluxoeconomia.

Amb este curs es pretén oferir una formació destinada a artistes i creadors que vulguen dur a terme projectes autogestionats de manera individual o col·lectiva.

L’ objetiu fonamental és transmetre als participants els conceptes bàsics de gestió que permeten ajudar a transformar la seua idea creativa en un projecte viable susceptible de ser introduït al mercat cultural.

Així mateix es dotarà als participants de coneixements que els permetràn analitzar la viabilitat de la seua idea, elaborar pressupostos i documents per a buscar finançament i/o venda, entendre les fases i mecanismes bàsics de la producció i el funcionament de convocatòries públiques, com subvencions, licitacions o concursos.

  1. El projecte: de la idea al document.
  2. El presupost: quantificació monetària de la idea creativa.
  3. La producció: planificar i gestionar els recursos.
  4. La financiació: més enllà dels diners, integrar el temps i altres recursos.
  5. La venda: conèixer el meu producte i conèixer el mercat.

Sobreviure al teatre: L’actor multiús

Tinc una idea però no li agradarà a ningú. Tinc un calaix replet de estranys començaments.

Moltes vegades considerem que portar una idea a l’escena és un camí aspre i complex perquè cometem l’error de voler semblar-nos a algú. M’agradaria fer les coses com les fa tal o tal altre creador. On està el teu? Quina millor eina que el meu propi instint i el meu bagatge vital? Quina millor paraula que la meua inquietud? Entendre el teatre des del batec intern, des de la incomoditat del dia a dia, des de la derrota de la nostra pròpia professió. Sobreviure al desert que s’aveïna. Preparar l’equipatge per al llarg, tortuós i apassionant viatge que és l’ofici de l’actor/creador. A partir de materials amagats i derrotats, acovardits, donarem forma a escenes, relats per a convertir-los en punts de partida sense retorn.

Dirigit a professionals de les arts escèniques; actors, escenògrafs, dramaturgs, il·luminadors, vestuaristes…

La interpretació a través del moviment

En este curs explorarem les capacitats que posseeix l’intèrpret corporalment per a adquirir coneixements en el llenguatge no verbal i en el suport del text escrit. En cada sessió i per dotar a l’intèrpret de les qualitats necessàries, treballarem de la següent forma:

  1. Preparació articular i respiratòria.
  2. Exercicis de dansa on trobar:
    • Qualitats de moviment
    • Velocitats.
    • Amplitud en el gest.
    • Dissociació en l’acció.
    • Consciència corporal.

Tot això s’aplicarà de manera pràctica en la creació de seqüències coreogràfiques amb text i sense.

L’actor i el seu personatge davant de la mirada del director.

Es treballarà:

  • Anàlisi de l’obra.
  • Relació de l’actor, amb l’autor i la direcció
  • Diàlegs i monòlegs
  • Selecció d’escenes
  • Posar en peu les escenes seleccionades
  • La importància del que no està escrit
  • L’escolta
  • La música i l’escena

Es treballarà sobre tres autors: Jean Anouilh, Tomas Bernhard i Tennessee Williams.

Textos:

“El Presidente”, de Tomas Bernhard

  • “En un bar de un hotel de Tokio”, de Tennessee Williams
  • “Colomba” de Jean Anouilh”

Qué hacer mientras suena el teléfono

OBJECTIUS

Mirar la nostra professió des de diferents punts de vista, no només des de l’escenari, t’ajudarà a entendre-la millor.

Com es fa un espectacle unipersonal, per on comence?
Quanta gent es necessita, quins mitjans i quants diners suposa tot açò?
Què vull contar, com o a qui vull contar-ho? I després, on el puc fer?

Un curs on es mostren les eines necessàries per posar en peu un espectacle unipersonal d’una forma auto-gestionada.

Claus per treballar la creativitat i escriure un text propi. Tècniques per portar-lo damunt de l’escenari i encarregar-se de la gestió, distribució i producció de l’espectacle.

I la telefonada d’una important companyia, d’aquella directora amb qui volem treballar, aquella pel·lícula esperada… que ens pille treballant!

PROFESSORAT

Maria Juan – actriu
Marc Benito – Productor i activista cultural.
Rafa Ferrero – Guionista

 

JO VOLIA SER JULIETA

Jo sempre he volgut ser una Julieta. Però pensava que Julieta havia de tindre els cabells llargs i clars i ser guapa i prima i dolça. I jo portava el cabell curt “a lo xico” i no era massa guapeta, ni prima ni dolça. Jo era morena, lletgeta (però graciosa) i de constitució… diguem-ne forta. I la dolçor la tenia sobretot al llit (dormint, cal aclarir).

Mai no em donaran el personatge de Julieta, pensava jo molt trista. I mai me l’han donat, no estava equivocada.

Vaig passar tant temps enfadada per allò que no podia ser, que em vaig perdre allò que realment era. I vaig tardar molt en descobrir que jo podia ser el que volgués. I vaig descobrir també que Julietes hi ha de tots els colors, olors i sabors i me’n vaig fer una al meu gust. I vaig seguir descobrint… Vaig descobrir que a la gent li agradava la meua Julieta.

I gaudien amb ella i reien amb ella i s’enamoraven d’ella, perquè era tan dolça i tan pàmfila com la que jo tenia al meu cap. Però aquesta era de carn i os i molava més.

I vam començar a créixer juntes i a caminar de la mà. I vam anar descobrint què era això del teatre i el públic i ser actriu. I a poc a poc, gairebé sense adonar-nos-en estàvem contant històries. La nostra història. La por i el dubte, però també les ganes. I això és el teatre. Algú que conta una història i algú que la vol escoltar.

I cada vegada més gent ens volia escoltar.

I jo m’estime la meua Julieta i sé que ella a mi també.

I ja no sempre anem juntes contant històries. De vegades va ella sola, de vegades vaig sola jo.

Perquè seguim tenint coses nostres que contar, però també ens ve molt de gust contar les històries dels demés i posar-nos a les seues pells, que no són la nostra, però la podem arribar a sentir pròpia.

Tu i el personatge

EL CURS

TEATRE & GESTALT. Taller d´investigació i creació per actors.

M´interessa especialment l´última etapa de K. Stanislawsky que ell mateix sintetitza en L´anàlisi actiu on induïa els actors a que la unió de la vida física i la psicològica és indissoluble i per tant no podien separar el procés d´anàlisi creativa intern del comportament del seu personatge i en conseqüència l´important és percebre la línia d´intencions de cadascun dels personatges, l´esquema intern que defineix la interrelació personal.
La línia del paper transita el subtext, no el text.

La Teràpia Gestalt té com base la Psicologia Gestalt o Teoria del Camp. Té en compte el camp bio-psicològic-social en la seua totalitat (organisme-ambient); utilitza variables psicològiques, sociològiques, cognitives i motivacionals, de fet cap dimensió rellevant s´exclou en la teoria bàsica de l´enfocament gestàltic.

La Gestalt és atenció a l’Aquí i Ara en el context Jo/Tu. Atenció al sí mateix. Atenció a l´altre i autenticitat en l´encontre, propiciant el vertader contacte amb l´experiència.

La Gestalt atorga prioritat a l´experiència vers les idees, per tant la seua pràctica ha desenvolupat molts exercicis i pràctiques perquè descobrim experiencialment aspectes cognitius que d´altra manera només es quedarien en l´esfera de l´intel.lecte, donant-nos un coneixement intern, propi i exclusiu d´allò amb el que estem contactant. I trobo que aquest enfocament ens pot aportar claredat a la nostra pràctica actoral i al mateix temps obrir-nos a una percepció més autèntica de nosaltres mateixos i de les nostres possibilitats.

 

ESQUEMA ESSENCIAL DEL TALLER

Taller experiencial, d´investigació i creatiu.
Aquests tres aspectes defineixen l’activitat que realitzarem.
Tu i el Personatge, també.

El Traininng es centrarà en:

    • L´exploració dels Tres Centres: Emocional, Intel.lectual i Motor o Corporal.
    • Les tres zones del Darse Cuenta (interna, externa i fantasia).
    • La Mirada (panoràmica i enfocada).
    • Contacte i Retirada.
    • Tensió i Distensió.
    • La Respiració i les 7 zones corporals.

I la pràctica de L´anàlisi Actiu a escenes de W. Shakespeare que interpretaran tots els actors.

Canto per professionals

OBJECTIUS:

La veu cantada és la prolongació de la veu parlada. És estendre la capacitat vocal de la paraula. Aconseguir que cada síl.laba tinga bellesa sonora, afinació, bona dicció, projecció correcta per a jugar amb el volum, la duració de la nota en la partitura i que cada frase puga interpretar-se musicalment d’una forma coherent amb l’estil i sentit de la cançó.

Totes les persones poden aconseguir-ho. Cadascú al seu nivell, però no és impossible.
Demana tècnica, entrenament, disciplina i sobretot aprendre a escoltar, ja que no sempre treballarem amb partitura musical.
Quan notem que tècnicament la partitura està controlada, és l’hora de treballar la interpretació, el ritme i el personatge.
Al treballar cançons individuals, no importa el nivell del grup.
El taller constarà de dues parts: una teòrica i una altra pràctica.

Primera part:
  • Relaxació muscular i treball de l’esfinter.
  • Respiració costo-abdominal o diafragmàtica.
  • Impulsos.
  • Ressonadors.
  • Emissió, projecció i direcció del so.
  • Treball de vocalització afinació amb el piano. To, timbre i color de la veu.
  • Jocs vocals per trobar la desimboltura vocal i sonora.
  • Treballar l’oïda per tal de descubrir l’escolta del so musical.
Segona part:
  • Treballar temes de teatre musical, individuals i duets.
  • Les síl.labes. Les paraules i les frases.
  • Forma i estil de les cançons.
  • Interpretació del text i el personatge.
  • Posada en escena del tema escollit.

REQUERIMENTS:

Cada alumne haurà de dur una cançó de musical amb o sense partitura i amb el seu respectiu playback. Si l’alumne no ho poguera aconseguir el professor subministrarà el material. Un globus. Un tap de suro. Roba de treball i llibreta d’apunts.

Tragicomèdia per actors

Objectius

Taller eminentment pràctic en el qual es realitzaran diferents treballs d’interpretació amb l’objectiu d’exercitar la tragicomèdia.
Un taller excusa per treballar la musculatura del cor en les fronteres embriagues de la rialla i el plor. Transformar la tensió sanguínia en tensió poètica. La fractura en simfonia. La consternació en xarlotada. Allò transcendent en groller i la usura en salvació. On es donen la mà allò ultra civilitzat i allò ultra bàrbar? Al cabaret d’allò sublim o a l’espigó del plor?

Contingut

Estos seran alguns dels jocs que plantejarem:

  • Situacions còmiques amb personatges tràgics.
  • Situacions tràgiques amb personatges còmics.
  • Situacions tràgiques amb personatges tràgics.
  • Situacions còmiques amb personatges còmics.
  • Revisió de grans personatges tragicòmics de la història del teatre.
  • La tragicomèdia post dramàtica.
  • Tragicomèdia, el gènere d’allò inesperat.

D’Allò particular a allò universal.

El curs

Partirem d’un tema i tractarem de portar-lo al nostre terreny, a allò conegut. A poc a poc, anirem transformant les propostes en material escènic. Tindrem en compte la forma i el contingut, el dins i el fora, la mirada de l’espectador, el llenguatge no verbal, l’acció, la mescla de llenguatges, el ritme, la sorpresa, el trencament de les expectatives… Probablement hi haurà canvi de plans, d’opinió, de lloc, de rol, de perspectiva… Tot per tractar de transitar per eixe camí d’anada i tornada entre allò particular i allò universal en la seua dimensió més espectacular.

Este taller està adreçat a actors, directors, ballarins i a totes les persones interessades en la creació escènica. Durant les sessions de treball tractarem de posar en pràctica alguns dels mecanismes, dinàmiques i punts de vista de la companyia davant la creació escènica. Combinarem una part pràctica dirigida a la creació de propostes escèniques individuals i
col·lectives amb una part més reflexiva i teòrica on analitzarem els materials creats, el propi procés creatiu i els dubtes i inquietuds que sorgisquen durant les sessions de treball.

 

Continguts

  • L’espai creatiu. “Tot val”
  • Creació i transformació de materials
  • El concepte de propietat en la creació col·lectiva
  • Narrativitat fragmentada i multiformal
  • Continent i contingut: vinculació entre forma i discurs
  • Dramatúrgia de l’actor
  • Dramatúrgia de l’espectador
  • L’espai escènic
  • Capes en la dramatúrgia
  • El joc i el caos
  • Fases de creació: procés i resultat.

Doblatge per a professionals

OBJECTIUS

Curs eminentment pràctic, en el qual doblarem fragments de pel·lícules de ficció (cinema d’autor i pel·lícules per a televisió), de documentals/realities i de dibuixos animats. Treballarem sobre tot tipus de preses (takes) de gèneres diversos: cinema negre, d’aventures, comèdia, drama, eròtic…

Amb un apartat especial d’autodoblatge, en el cas d’actors i actrius que aporten fragments de produccions audiovisuals amb intervencions pròpies.

També aprendrem a fer pràctiques de locució i d’enregistrament de veus a casa amb programari gratuït.

A més, treballarem les emocions associades a la interpretació oral, així com tècniques de desbloqueig emocional.

 

CONTINGUT

1.La veu
  1. Projecció de la veu.
  2. Pràctiques de dicció.
  3. Pràctiques de fonètica.
  4. Exercicis d’articulació.
2.La dicció, articulació i fonètica
  1. Capacitats de dicció: fonètica, ortoèpia.
  2. Qualitat en I’emissió de la veu: foniatria, tècniques de veu.
  3. Posició, respiració, concentració, ritme…
3.La locució
  1. Elecció de la lIengua: castellà, valencià.
  2. Coneixements de la lIengua escollida.
  3. Caràcter interpretatiu.
  4. Ètica professional.
4.La interpretació
  1. El personatge
  2. El protagonista
  3. Els secundaris
  4. Els ambients
  5. Els dibuixos animats
  6. El documental
5.Guions de doblatge
  1. Guió de locució de documentals
  2. Guió de doblatge d’animació, lIargmetratges, etc.
  3. Guió d’un noticiari
6.Diferents conceptes del doblatge
  1. Gèneres cinematogràfics
  2. Formats televisius
  3. Els dibuixos animats
7.La tècnica del doblatge
  1. Talls de veu
  2. Recursos i reserva
  3. L’entrada
  4. Pautes
  5. El gest
  6. La referència
  7. La frase
  8. El ritme
  9. L’assaig
  10. Les labials
  11. El paràgraf com a concepte
  12. La pausa
  13. La mesura de la frases
8.Pràctiques
  1. Pràctiques permanents de doblatge a cada sessió.

Tu i el personatge: Teatre i Gestalt

EL CURS

TEATRE & GESTALT. Taller d´investigació i creació per actors.

M´interessa especialment l´última etapa de K. Stanislawsky que ell mateix sintetitza en L´anàlisi actiu on induïa els actors a que la unió de la vida física i la psicològica és indissoluble i per tant no podien separar el procés d´anàlisi creativa intern del comportament del seu personatge i en conseqüència l´important és percebre la línia d´intencions de cadascun dels personatges, l´esquema intern que defineix la interrelació personal.
La línia del paper transita el subtext, no el text.

La Teràpia Gestalt té com base la Psicologia Gestalt o Teoria del Camp. Té en compte el camp bio-psicològic-social en la seua totalitat (organisme-ambient); utilitza variables psicològiques, sociològiques, cognitives i motivacionals, de fet cap dimensió rellevant s´exclou en la teoria bàsica de l´enfocament gestàltic.

La Gestalt és atenció a l’Aquí i Ara en el context Jo/Tu. Atenció al sí mateix. Atenció a l´altre i autenticitat en l´encontre, propiciant el vertader contacte amb l´experiència.

La Gestalt atorga prioritat a l´experiència vers les idees, per tant la seua pràctica ha desenvolupat molts exercicis i pràctiques perquè descobrim experiencialment aspectes cognitius que d´altra manera només es quedarien en l´esfera de l´intel.lecte, donant-nos un coneixement intern, propi i exclusiu d´allò amb el que estem contactant. I trobo que aquest enfocament ens pot aportar claredat a la nostra pràctica actoral i al mateix temps obrir-nos a una percepció més autèntica de nosaltres mateixos i de les nostres possibilitats.

 

ESQUEMA ESSENCIAL DEL TALLER

Taller experiencial, d´investigació i creatiu.
Aquests tres aspectes defineixen l’activitat que realitzarem.
Tu i el Personatge, també.

El Traininng es centrarà en:

    • L´exploració dels Tres Centres: Emocional, Intel.lectual i Motor o Corporal.
    • Les tres zones del Darse Cuenta (interna, externa i fantasia).
    • La Mirada (panoràmica i enfocada).
    • Contacte i Retirada.
    • Tensió i Distensió.
    • La Respiració i les 7 zones corporals.

I la pràctica de L´anàlisi Actiu a escenes de W. Shakespeare que interpretaran tots els actors.