Skip to main content

Clown i metàfora

El personatge clown

El clown és un personatge creat i interpretat per una artista de circ o una intèrpret de teatre, que naix i s’alimenta de la personalitat, tics, habilitats, impulsos… de la persona artista o actriu. Per tant, el personatge clown no és una construcció psicològica, física o dramatúrgica ideada al marge de la nostra personalitat i fisicitat, sinó que es construeix
a partir, precisament, de la nostra individualitat.

Objectius

  • Descobrir, entrenar, depurar el nostre clown i posar-lo a disposició de la metàfora.
  • Entendre i practicar la comicitat i la incongruència poètica com a eines de creació.
  • Crear números o escenes, tant individuals com grupals, amb produccions pròpies escrites i control de l’expressivitat emocional i corporal.

Continguts

  • El personatge clown.
  • Recursos còmics per al llenguatge i la creació dramàtica.
  • La narració visual.
  • La metàfora escènica.

Metodologia

  • Transmissió oral i teòric dels conceptes.
  • Pautes i exercicis físics per a la creació i desenvolupament del personatge clown.
  • Pràctiques d’escriptura dirigides.
  • Improvisacions per a la creació escènica.
  • Anàlisi / debat dels treballs presentats.

Moviment, improvisació i escriptura escènica

Bàsicament el que se li demana a un actor o actriu és, a més de que sàpia parlar per a l’escena, que sàpia moure’s. Sí, però com sabem quan un moviment és dramàticament interessant? I com entrenem a un actor perquè es moga bé?

També solem demanar-li que decidisca i busque solucions en l’escenari: que sàpia reaccionar imaginativament dins d’una situació, que puga sostindre un estat dramàtic, fins i tot, fins fa no gaire, se li demanava que sabera donar la il·lusió de ser un personatge… Li demanem que comprenga sense haver d’explicar-se perquè siga capaç de transportar-nos quan li estem mirant.

I també, en un teatre de creació, comptem amb ells perquè siguen autors en escena. Perquè escriguen amb el seu gest i generen material dramàtic a través de les seues accions. Autors sobre una pàgina en blanc que és l’escena.

En este curs us propose analitzar el moviment actoral, improvisar per a entrenar l’imaginari i a partir d’ací descobrir les diferents escriptures possibles sobre l’escenari.

Del paper en blanc a l’escenari

Este curs planteja, de manera expressa, un procés de creació complet. Un procés on els participants, en cadascuna de les fases del curs, juguen tres dels grans rols de tot procés creatiu escènic: L’escriptura, l’actuació, i la direcció.

Primera fase o primera setmana. (Fase d’escriptura)

En esta fase començarem enfront d’un paper blanc. En ell, i després de consensuar un tema comú amb el grup, cadascun dels participants crearà i desenvoluparà, sempre ajudat pel grup, un personatge que li agradaria crear. A partir d’ací, entre tots escriurem breus monòlegs que donaran vida a diferents personatges. Al final, seleccionarem un personatge per participant, pot ser que haja sigut un que hàgem escrit nosaltres mateixos, o un que haja escrit un altre company/a.

Segona fase o segona setmana. (Fase d’interpretació)

En esta fase posarem en peus estos monòlegs amb el nostre cos i la nostra veu. Descobrirem quines són les seues pors, què els agrada, què detesten. Serà una fase on enfrontarem als personatges a situacions extremes per a veure com podrien respondre, i on jugarem a explorar els seus límits.

Tercera fase o tercera i quarta setmana. (Fase de direcció)

Esta tercera i última fase es dividirà en dos parts.

3.1 Mesclarem als personatges i els farem dialogar.

Apareixent d’esta manera el concepte d’escena. Ens dividirem en grups en els quals tots i totes jugarem el rol de la direcció de les escenes.

3.2 El muntatge.

Ens dividirem en dos grups, i el material que s’haja obtingut en el procés, s’ordenarà i donarà forma de dos muntatges.

L’últim dia mostrarem el resultat de les dos propostes a nosaltres mateixos. Prenent el rol d’espectador/a.

Fes-ho tu


Este és un taller dedicat a intèrprets de teatre que vulguen escriure’s un monòleg a partir del qual treballar, ja siga per a armar una producció o per al seu propi entrenament o pel mer gust de provar-se en l’escriptura. Treballarem a partir de l’anàlisi de textos, de monòlegs que ens servisquen com a paradigma i disparadors dels nostres propis textos.

Analitzarem l’essència del monòleg, quin és el seu origen, com es deslliga del propi text dramàtic per a inaugurar quasi un gènere mateix. La primera part del taller serà d’escriptura, a partir de l’anàlisi i d’exercicis a través dels textos proposats. L’objectiu d’esta primera part del taller serà generar un material textual del qual partir. Durant la segona part del taller, posarem en peus eixe material generat. Ho testarem per a veure què funciona i què no.

Fer d’una mentida una veritat

Si tot en la nostra vida és relat, la ficció és l’única realitat. Quan interpretem una història, recreem somnis i els fem reals.

Eixa és la nostra professió. Encarnar la pell, les paraules i els silencis dels personatges per a fer-los presents. I d’aquesta manera, amb una miqueta de sort, fer d’una mentida una realitat.

Si a més fem riure, eixa sort que tenim.

I com aconseguir tot açò? Ni idea. Sincerament. Sempre és un misteri.

I en eixe misteri ens endinsarem en el curs, per buscar la veritat en la comèdia i la pausa dins la frase.

La veu, la paraula, el cant. Vibració i eix

La veu pren forma en el cos i el cos s’expressa a través de la veu. La riquesa vibracional, energètica i presencial d’una veu sana íntimament lligada al cos, és vital per al treball escènic. Cada ser és una veu, un carisma, una presència i junts descobrirem els nostres registres vocals i com aquests afecten i incideixen en la interpretació. Ser un mateix, tindre
veritat, carisma, ser genuïna, són elements primordials per a treballar la veu, el cant, el crit, l’alegria o l’esquinçament. Serà un camí d’autoexploració fonamentat en la tècnica, l’observació, la fisiologia i la pràctica de múltiples i variats enfocaments que desperten una consciència vocal. Com a professional i investigadora apassionada de la veu, dir que,
només la tècnica, et dona la llibertat per a gaudir en escena i comunicar-te amb les i els espectadors.

Habitar altre cos

El que conec i el que re-descobrisc. El que mostre i el que apareix.

Este laboratori proposa posar l’atenció en l’experiència física de l’expressiu; en eixa dansa que es desplega quan em pose en relació amb l’un altre, donant espai així a noves idees sobre el meu propi cos.

Habitar un altre cos explora la relació amb allò que puc nomenar: el físic, la presència d’un temps i un espai, la mirada, les textures, els pesos, etc, trobant un sentit de facilitat en els nous recorreguts que traça el meu cos. Un camí d’anada i tornada entre el que conec i el que re-descobrisc, la qual cosa mostre i el que apareix. Una pràctica que desperta l’inconscient podent així ballar des del gaudi i el desig de moure’s en i cap al desconegut.

Què opera quan soc present? Esta pregunta com a brúixola per a seguir en la busca de cossos disponibles i genuïns que ballen la potència d’una trobada única.

Crear des de la cruïlla

Moltes vegades, per a trobar eixa relació carnal amb les paraules en el teatre, ens ajuda situar als personatges en poderoses cruïlles i abismes… Cruïlles entre el cap i les vísceres, entre la prosa i la poesia, entre la realitat i els desitjos més profunds…

En este taller, eminentment pràctic, dirigit a dramaturgs, intèrprets i directors, jugarem a crear cruïlles fèrtils per a l’escena tant individuals com colectives. Transformant eixa tensió en humor, bellesa, emocions complexes, misteri, inconsciència i consciència.

Com muntar la teua pròpia companyia

Iniciació al mon de la gestió i la producció.

Curs dirigit per a professionals d’arts escènciques de qualsevol disciplina que vulguencrear la seua pròpia companyia, productora o empresa de gestió, ja siga per voluntat pròpia o per necessitat.

Taller teòric, però sobretot, pràctic on ens iniciarem en les diferents fases de la vida d’un espectacle: preproducció, creació, exhibició i explotació.

Curs elaborat per La Negra Produce (Carlos Amador i Mayte Barbazán) i la col·laboració de diversos professionals del sector.

Què desitge fer en escena?

Un curs per a intèrprets o creadors de qualsevol disciplina: actrius, actors, ballarines, ballarins, cantants, poetes, poetisses, dramaturgues, dramaturgs, músics…

  • Què t’agradaria fer en escena?
  • xxxxxxxx
  • Fes-ho
  • Com?!
  • Ho veurem.

Un curs on provar i investigar sobre la creació escènica.
Un espai per a dotar de valor poètic les nostres accions en escena i integrar en la nostra “creació” estímuls d’altres disciplines i persones.

A partir d’un grup de treball multidisciplinar integrat per diferents perfils artístics crearem un espai de confiança on volcar els desitjos més ocults que tenim com artistes. El procés será redissenyar estos anhels amb l’ajuda d’altres llenguatges i buscar la forma escènica i suficientment poética que els suporte.

Perduts en l’escena

Des de el primer batec fins a les portes de l’escena. Des de la imatge que es inquieta fins al dibuix d’un instant. Traduir el pensament en situacions. El teatre no és més que un cúmul de situacions. Un eco de la humanitat. Un treball basat en l’observació d’allò quotidià. Fugir de les idees i endinsar-se en els fets. De la miserable i brusca contemplació del nostre entorn diari.

Treballem amb allò personal i poètic per a destil·lar-ho en tràgic i còmic. D’una papallona a un tornado. Compartir amb els i les alumnes el mètode de creació de la nostra companyia La Teta Calva. Un procés de navalla multiusos on allò polièdric i carent de rumb s’enfoca en una sola direcció escènica basada en la prova, l’error i la ceguesa constant.

L’assaig i el taller és el lloc dels esdeveniments. Nadar en la incógnita, caminar en la deriva, és senyal de grans troballes. Esbrossar el propi bosc una vegada i una altra. Impulsos amagats, treballs orfes i que han quedat oblidats en el terreny de la inseguretat serán la ferramenta d’un treball on les incògnites ens servirán d’aliades per a la construcción d’un inici d’un text dramàtic. Posar-nos en mans de l’altre. Desvincular-nos del nostre material i treballar l’alié.Deixar- nos modelar per allò insospitat i mirar amb altres mirades.

Un laboratori on la dramatúrgia, l’actuació i la direcció es conjuguen en un entramat d’impulsos creatius, de paisatges escènics on l’experimentació i la cerca seran la llavor i pot ser la collita…

La paraula i el cant (Una simbiosi musical)

Si triem qualsevol text de la nostra literatura teatral universal, descobrim que per a interpretar als personatges és necessari investigar-los, descobrir-los i posar en boca les paraules que l’autor ha volgut contar-nos.

Açò comporta unes inflexions vocals, que segons el com, el quan i el perquè, deuran d’interpretar-se amb una musicalitat expressiva determinada.

Alhora, si triem una partitura musical, deurem d’investigar i descobrir perquè l’autor ha volgut contar-nos la seua historia amb registres diferents i tonalitats variades, per a que els sons convertits en melodía s’expressen amb harmonia. Açò fa que allò que escoltem ens faci sentir diferents sensacions que desenvolupem amb l’escolta.

Si unim estes dos formes artístiques, sense perdre els matisos interpretatius ni musicals, ampliant la capacitat vocal i sonora, deixant que el cos mostre el que sent, crearem una manera d’expressió que no és nova, però teatral, musical i emocionalment rica.

És el que defineix com Teatre Musical.

En aquest taller treballarem escenes dels musicals “Chicago”, “Te quiero eres perfecto”, “Los miserables”, “Rent”, “La familia Adams”… Depenent de la quantitat d’alumnes i de quants siguen homes i dones.

Contingut

  • Entrenament vocal.
  • Entrenament físic.
  • Coneixement i elaboració dels personatges.
  • Tractament de l’estil.
  • Muntatge de les escenes.

IMPORTANT:
Els alumnes necessitaran portar roba còmoda i aprendre’s un text i una cançó
que mane el professor
.