Skip to main content

La intimitat en la ficció

L’objectiu és treballar tant a nivell teòric com pràctic les escenes íntimes, donant l’oportunitat de repensar la manera en a qual ens aproximem a la representació de la intimitat i els cossos en la ficció, dotant-los de ferramentes per a aproximar els processos creatius d’escenes íntimes de formes distintes. Crearem un espai on els alumnes puguen reflexionar sobre el concepte de consentiment i sobre els imaginaris, estereotips i llocs comuns que han dominat la nostra dieta audiovisual. A més, durem a terme exercicis pràctics sobre simulacions de situacions possibles dins d’un rodatge amb escenes íntimes. Convidarem a tots els assistents a posar les seues ferramentes a la disposició
de la resta i a participar des de tots els rols possibles, dins de la comoditat de cada un.

Es donaran a conéixer les estratègies que es duen a terme des de coordinació d’intimitat per a afrontar el contingut íntim de manera segura i creativa, amb la intenció de dotar a actors de ferramentes per a afrontar este tipus de continguts amb llibertat, confiança i també de manera respectuosa i segura. També serà un espai on es discutirà sobre el consentiment dels artistes, les formes de contractació i negociació del contingut íntim amb les produccions audiovisuals. Es treballarà amb escenes dins dels límits dels intèrprets i sempre des d’un espai de consentiment i protecció.

Continguts

DIA 1 – Fonaments teòrics
  • Introducció a la història de la coordinació d’intimitat, el consentiment dels intèrprets i els protocols internacionals.
  • Conversa sobre la representació de la sexualitat en les nostres ficcions, guions iposada en escena.
  • Anàlisi d’algunes famoses escenes íntimes.

DIA 2 – L’anàlisi del contingut íntim sobre guió
  • Aproximació a les converses sobre la intimitat entre diferents rols de la producció i intèrprets
  • Acostament al consentiment i les dinàmiques de poder en la pràctica.

DIA 3 – Aproximació a l’assaig
  • Treball amb escenes i les diferents facetes de la intimitat en la ficció.

DIA 4 – La posada en escena de la intimitat
  • Estratègies d’acostament a la coreografia sexual i el treball col·laboratiu entre els diferents rols.

DIA 3 – Assaig d’escenes íntimes Simulacre de rodatge d’escenes
  • Posada en comú de l’aprés i reflexions finals.

Actuar és dir

Quan hi ha paraula l’actor té una arma poderosa: el text. En este curs, ens endinsarem en l’art de dir, d’habitar el text sense por, de deixar que el vers ens travesse i ens transforme. Chéjov, Lorca, Valle-Inclán, Shakespeare, Lope de Vega… Grans autors que ens ensenyen que l’actor no està sol: el text és la seua guia, el seu company, el seu trampolí cap a l’invisible. Este taller està pensat per als qui volen afinar el seu instrument, explorar el poder de la paraula i descobrir com cada pausa, cada consonant, cada silenci construïxen un univers.

Aprendrem a escoltar el que el text diu (i també el que calla). Perquè per a mi actuar no és només sentir, és saber què diu el personatge, com ho diu i per què.

I ací és quan succeïx el teatre. Estàs preparat per a trobar la teua veu en les paraules?

Pérez & Disla
Crear amb (en) parella

Treballar en parella (o amb la teua parella) és i ha sigut un format habitual al llarg de la història de les arts escèniques. Formar un tàndem amb algú amb qui t’entens pot ser una bona manera de treballar: compartir, confiar, discutir, debatre, contrastar, decidir juntes, arribar a acords, rellegir, complementar i assumir conjuntament el resultat. Es tracta en definitiva de formar un equip amb qui pensar i alçar un projecte escènic. On les tasques poden diluir-se, superposar-se o intercanviar-se.

Treballar amb la teua parella (en parella) pot ser tan satisfactori com angoixant. Una actriu i un dramaturg, dos actors, una directora i un intèrpret, un il·luminador i una ballarina, dos multitasques… Les combinacions posen de manifest la nostra diversitat. I les parts que puga aportar cada component enriqueixen el resultat i les troballes. El treball en equip posa a prova les nostres capacitats, el nostre talent i les nostres aptituds amb un mateix i envers l’altre. Què puc portar jo? Què pot aportar l’altre? I on ens trobem els dos?

El curs va destinat a professionals de les arts escèniques que vulguen desenvolupar un projecte de dramatúrgia pensant en la posada en escena. Des de la idea fins a les primeres escenes. Des del desig fins a l’escriptura. Al llarg de tot el mes desenvoluparem els projectes dels propis dels participants per a acabar de donar formar, prendre les decisions, escriure l’estructura i (potser) escriure un primer esborrany.

Convoquem a parelles en la vida i en el teatre, persones que treballen juntes o volen treballar amb algú. Si eres single i busques parella artística, nosaltres et proposem un match per al curs. Si eres single i no busques parella, també pots fer el curs. Per al curs només necessites una idea escènica i una parella que vulga treballar amb tu.

Objectius

  • Establir una metodologia del treball en equip.
  • Reconéixer les llums i les ombres del treball en parella.
  • Donar forma a un projecte escènic: idea, estructura, dramatúrgia…

Si tens qualsevol dubte, pots escriure’ns a perezydisla@gmail.com

Clown y metáfora

El personatge clown

El clown és un personatge creat i interpretat per una artista de circ o una intèrpret de teatre, que naix i s’alimenta de la personalitat, tics, habilitats, impulsos… de la persona artista o actriu. Per tant, el personatge clown no és una construcció psicològica, física o dramatúrgica ideada al marge de la nostra personalitat i fisicitat, sinó que es construeix
a partir, precisament, de la nostra individualitat.

Objectius

  • Descobrir, entrenar, depurar el nostre clown i posar-lo a disposició de la metàfora.
  • Entendre i practicar la comicitat i la incongruència poètica com a eines de creació.
  • Crear números o escenes, tant individuals com grupals, amb produccions pròpies escrites i control de l’expressivitat emocional i corporal.

Continguts

  • El personatge clown.
  • Recursos còmics per al llenguatge i la creació dramàtica.
  • La narració visual.
  • La metàfora escènica.

Metodologia

  • Transmissió oral i teòric dels conceptes.
  • Pautes i exercicis físics per a la creació i desenvolupament del personatge clown.
  • Pràctiques d’escriptura dirigides.
  • Improvisacions per a la creació escènica.
  • Anàlisi / debat dels treballs presentats.

L’actor 360: a l’escenari, enfront de la càmera o davant un selftape

Aquest curs està dissenyat per a explorar i desenvolupar la interpretació actoral des de tres enfocaments diferents: teatre, càmera i self-tape. A través d’un entrenament eminentment pràctic, els participants aprendran a adaptar la seua tècnica segons el mitjà en el qual es desenvolupen, comprenent com la seua interpretació és percebuda pel públic, el departament de càsting, els productors i directors.

OBJECTIUS DEL CURS

  • Dominar la interpretació des de tres enfocaments: teatral, audiovisual i self-tape.
  • Comprendre les diferències tècniques entre actuar per a teatre i per a càmera.
  • Aprendre a realitzar un self-tape eficaç per a audicions.
  • Desenvolupar ferramentes personals per a la interpretació.
  • Rebre retroalimentació per a millorar la projecció i la percepció del seu treball.
  • Maximitzar la imatge que es projecta com a actor o actriu.
  • Accedir al mercat laboral i conéixer estratègies per a destacar en la indústria.
  • Explorar oportunitats per a treballar a l’estranger i expandir la carrera professional.

METODOLOGIA El curs s’estructura en exercicis pràctics on els actors i actrius representaran una mateixa escena en tres formats diferents:

  1. Escena Teatral
    1. Ús de l’espai i projecció vocal.
    1. Relació amb el públic i el company en escena.
    1. Expressió corporal i energia a l’escenari.
  2. Escena per a Càmera
    1. Adaptació de la interpretació a la lògica de l’enquadrament.
    1. Ús de microgestos i control de l’expressió facial.
    1. Relació amb la càmera i naturalitat davant d’ella.
  3. Self-Tape
    1. Com gravar una audició efectiva des de casa.
    1. Il·luminació, enquadrament i qualitat de so.
    1. Direcció i edició per a destacar en una audició gravada.

FERRAMENTES PER A L’ACTOR/ACTRIU

  • Autoconeixement: com et perceps i com et perceben.
  • Treball de veu i dicció.
  • Control corporal i gestualitat.
  • Desenvolupament de l’escolta i la reacció sincera.
  • Construcció de personatges creïbles.
  • Estratègies per a projectar una imatge professional i convincent.

ACCÉS AL MERCAT LABORAL I OPORTUNITATS INTERNACIONALS

  • Com construir un portafolis i currículum efectiu.
  • Estratègies per a presentar-se davant d’agències i directors de càsting.
  • Networking i presència en plataformes digitals.
  • Opcions per a treballar a l’estranger: visats, audicions internacionals i contactes clau.

PREGUNTES I RESPOSTES SOBRE EL MERCAT PROFESSIONAL Es realitzaran sessions interactives on els participants podran resoldre dubtes sobre:

  • Com destacar en un càsting.
  • Errors comuns en audicions i com evitar-los.
  • Diferències entre els mercats teatrals i audiovisuals en diferents països.
  • Consells per a l’autogestió i el creixement professional.

AVALUACIÓ I RETROALIMENTACIÓ Al llarg del curs, es realitzaran gravacions i visionats de les escenes treballades perquè els participants puguen analitzar el seu rendiment i rebre comentaris constructius. S’incentivarà l’anàlisi personal i grupal per a fomentar el creixement interpretatiu.

CONCLUSIÓ Aquest curs brinda als actors i actrius ferramentes clau per a desenvolupar-se en diferents mitjans d’interpretació, adaptant la seua tècnica segons el format i enfortint la seua presència escènica i audiovisual. En finalitzar, els participants comptaran amb una major seguretat i coneixement sobre el seu potencial i com presentar-se de manera efectiva davant la indústria.

Moviment, improvisació i escriptura escènica

Bàsicament el que se li demana a un actor o actriu és, a més de que sàpia parlar per a l’escena, que sàpia moure’s. Sí, però com sabem quan un moviment és dramàticament interessant? I com entrenem a un actor perquè es moga bé?

També solem demanar-li que decidisca i busque solucions en l’escenari: que sàpia reaccionar imaginativament dins d’una situació, que puga sostindre un estat dramàtic, fins i tot, fins fa no gaire, se li demanava que sabera donar la il·lusió de ser un personatge… Li demanem que comprenga sense haver d’explicar-se perquè siga capaç de transportar-nos quan li estem mirant.

I també, en un teatre de creació, comptem amb ells perquè siguen autors en escena. Perquè escriguen amb el seu gest i generen material dramàtic a través de les seues accions. Autors sobre una pàgina en blanc que és l’escena.

En este curs us propose analitzar el moviment actoral, improvisar per a entrenar l’imaginari i a partir d’ací descobrir les diferents escriptures possibles sobre l’escenari.

Del paper en blanc a l’escenari

Este curs planteja, de manera expressa, un procés de creació complet. Un procés on els participants, en cadascuna de les fases del curs, juguen tres dels grans rols de tot procés creatiu escènic: L’escriptura, l’actuació, i la direcció.

Primera fase o primera setmana. (Fase d’escriptura)

En esta fase començarem enfront d’un paper blanc. En ell, i després de consensuar un tema comú amb el grup, cadascun dels participants crearà i desenvoluparà, sempre ajudat pel grup, un personatge que li agradaria crear. A partir d’ací, entre tots escriurem breus monòlegs que donaran vida a diferents personatges. Al final, seleccionarem un personatge per participant, pot ser que haja sigut un que hàgem escrit nosaltres mateixos, o un que haja escrit un altre company/a.

Segona fase o segona setmana. (Fase d’interpretació)

En esta fase posarem en peus estos monòlegs amb el nostre cos i la nostra veu. Descobrirem quines són les seues pors, què els agrada, què detesten. Serà una fase on enfrontarem als personatges a situacions extremes per a veure com podrien respondre, i on jugarem a explorar els seus límits.

Tercera fase o tercera i quarta setmana. (Fase de direcció)

Esta tercera i última fase es dividirà en dos parts.

3.1 Mesclarem als personatges i els farem dialogar.

Apareixent d’esta manera el concepte d’escena. Ens dividirem en grups en els quals tots i totes jugarem el rol de la direcció de les escenes.

3.2 El muntatge.

Ens dividirem en dos grups, i el material que s’haja obtingut en el procés, s’ordenarà i donarà forma de dos muntatges.

L’últim dia mostrarem el resultat de les dos propostes a nosaltres mateixos. Prenent el rol d’espectador/a.

Fes-ho tu


Este és un taller dedicat a intèrprets de teatre que vulguen escriure’s un monòleg a partir del qual treballar, ja siga per a armar una producció o per al seu propi entrenament o pel mer gust de provar-se en l’escriptura. Treballarem a partir de l’anàlisi de textos, de monòlegs que ens servisquen com a paradigma i disparadors dels nostres propis textos.

Analitzarem l’essència del monòleg, quin és el seu origen, com es deslliga del propi text dramàtic per a inaugurar quasi un gènere mateix. La primera part del taller serà d’escriptura, a partir de l’anàlisi i d’exercicis a través dels textos proposats. L’objectiu d’esta primera part del taller serà generar un material textual del qual partir. Durant la segona part del taller, posarem en peus eixe material generat. Ho testarem per a veure què funciona i què no.

Taller de creació escènica

Si vols desenvolupar una idea per a fer-la escènica o generar material per a una peça teatral o simplement tens curiositat i vols adquirir algunes ferramentes de creació escènica, este taller et pot interessar. Durant el taller realitzarem exercicis i jocs de creació contemporània posant l’atenció en l’acció, el text i l’espai i les possibilitats de jugar amb estos elements per a crear una composició escènica nova. Des d’una obra de Shakespeare a un vídeo de YouTube, tot és susceptible de ser mirat des d’un nou punt de vista i ser transformat en material per a una futura peça, ja siga dramàtica o postdramàtica.

Mes allà d’etiquetes, el creador teatral ha d’organitzar i equilibrar de manera efectiva el discurs, la imatge i l’acció dins del temps i l’espai de l’escena per a crear una representació que siga atractiva i significativa per al públic. Dirigit a actors, actrius, director@s, autor@s, escenograf@s o qualsevol persona relacionada amb el teatre, que tinga interés en la creació escènica.

Fer d’una mentida una veritat

Si tot en la nostra vida és relat, la ficció és l’única realitat. Quan interpretem una història, recreem somnis i els fem reals.

Eixa és la nostra professió. Encarnar la pell, les paraules i els silencis dels personatges per a fer-los presents. I d’aquesta manera, amb una miqueta de sort, fer d’una mentida una realitat.

Si a més fem riure, eixa sort que tenim.

I com aconseguir tot açò? Ni idea. Sincerament. Sempre és un misteri.

I en eixe misteri ens endinsarem en el curs, per buscar la veritat en la comèdia i la pausa dins la frase.

La veu, la paraula, el cant. Vibració i eix

La veu pren forma en el cos i el cos s’expressa a través de la veu. La riquesa vibracional, energètica i presencial d’una veu sana íntimament lligada al cos, és vital per al treball escènic. Cada ser és una veu, un carisma, una presència i junts descobrirem els nostres registres vocals i com aquests afecten i incideixen en la interpretació. Ser un mateix, tindre
veritat, carisma, ser genuïna, són elements primordials per a treballar la veu, el cant, el crit, l’alegria o l’esquinçament. Serà un camí d’autoexploració fonamentat en la tècnica, l’observació, la fisiologia i la pràctica de múltiples i variats enfocaments que desperten una consciència vocal. Com a professional i investigadora apassionada de la veu, dir que,
només la tècnica, et dona la llibertat per a gaudir en escena i comunicar-te amb les i els espectadors.

La tècnica de la introjecció

Hi ha moltes maneres de construir un personatge, molts camins per a arribar a encarnar-lo. El nostre ofici és fer-lo; i el com, un món de possibilitats. Sens dubte, en la meua experiència com a actriu i directora, la tècnica de la introjecció és una de les més efectives i divertides per a aconseguir-ho. Com soc jo i com em veuen els altres? Què tenim que ens fa únics i irrepetibles? Com usar tot això per a la creació actoral?

En este taller investigarem com traure el major profit possible des d’una cosa tan senzilla com l’observació i el joc.