Skip to main content

Doblaje para profesionales

Curs eminentment pràctic, doblarem fragments de pel·lícules de ficció (cinema d’autor i pel·lícules per a televisió), de documentals/realities i de dibuixos animats. Treballarem sobre tot tipus de preses (takes) de gèneres diversos: cinema negre, d’aventures, comèdia, drama, eròtic… Amb un apartat especial d’auto doblatge, en el cas d’actors i actrius que aporten fragments de produccions audiovisuals amb intervencions pròpies. doblatge per a professionals a3. desembre amb francesc fenollosa També aprendrem a fer pràctiques de locució i d’enregistrament de veus a casa amb programari gratuït.

A més, també, treballarem les emocions associades a la interpretació oral, així com tècniques de desbloqueig emocional.

Verso para profesionales

«La llengua, ho sabem, s’escriu per ser dita, per articular-la (com diuen els actors) i no solament per ser llegida. Convindria, d’altra banda, preguntar-se sobre el que esta expressió antiquada manté encara de pertinència. Nombrosos intèrprets consideren que una «bona» escriptura de teatre ha de tindre una dicció fàcil i fluïda. Sens dubte alguns autors senten la llengua amb altres oïdes… En realitat, les paraules no s’escriuen per ser dites, sinó per ser escoltades (en el sentit primari de: sentides) per una assemblea. Com dimonis es dirigeix algú a una assemblea? Articulant. Què significa articular la llengua? No solament obrir de bat a bat la boca i fer ganyotes. Un professor de dicció parlarà gustós de «mastegar» les paraules.

Què vol dir això? En primer lloc, recarregar les paraules amb el seu potencial energètic, fer que sonen totes les oposicions, tots els contrastos que fan de cada paraula una arma del dir i del fet de nomenar, de la designació i de la convocatòria, així com un camp de possibilitats, no un so extenuat, una lletra morta. En segon lloc, mastegar, mastegar precedix, condiciona la incorporació. Incorporar-se una paraula abans d’encarnar-la. Perquè dir per a l’assemblea, és sempre desvetllar alguna cosa al món, la qual cosa suposa un pas des de l’abstracció del llenguatge al concret del cos. L’exhortació que amb freqüència se li fa als actors d’»actuar concretament», ens parla d’esta necessitat de viure en totes les habitacions de la llengua, així com d’obrir les seues portes de bat a bat. Articular una llengua és desdoblegar-la, desplegar-la, en altres paraules, obrir-la i fer-la circular.»

Esta, encertada?, reflexió del dramaturg francés Enzo Cormann, extreta del seu llibre: Per a què servix el teatre, podem utilitzar-la per, des d’una perspectiva contemporània, determinar que la llengua literària com a creació d’art, pot pretendre allunyar-se del fet quotidià. En efecte, en revisar la literatura dramàtica, des dels clàssics als nostres dies, veiem que sovint es busca la força expressiva i la bellesa, amb més o menys atreviment segons les èpoques. Quan acudim a Shakespeare no podem obviar la tradició retòrica, heretada de la literatura llatina. Ni,quan ho fem amb Calderón o Lope, podem oblidar el llenguatge poètic, i hem de descobrir que les figures retòriques no són exclusivament literàries, o capritx del gust barroc.

A nosaltres, actors de hui, que ens enfrontem a un text clàssic o no tan clàssic, ens pertoca entendre, per tant, al poeta, descobrir a l’autor, analitzar la seua paraula, desvetllar la seua bellesa. I així, des d’una «actuació concreta» passar de l’abstracte del llenguatge literari, a la precisió del llenguatge actoral. I des de la nostra sensibilitat estètica i talent, comunicar-ho a esta suposada assemblea teatral que suposa el públic actual. Evidentment, la cosa es complica una mica més quan ens enfrontem al text en vers on, a part del llenguatge literari, apareix la rítmica. On a més de la retòrica apareix la rima.

I malgrat això seguir buscant esta actuació concreta mentre ens queixem en “décimas”, deixem anar un discurs en romanç o declarem la passió en un sonet. Certament, el vers exigix més. I este és l’objectiu del curs. Ajudar a l’actor a passar d’un text replet de dificultats literàries i expressives a una actuació concreta, eloqüent, precisa i matisada.

El nostre plantejament consisteix a conjuminar la teoria/estudi de la forma literària i els seus condicionants amb la pràctica actoral. Reconéixer i determinar les eines literàries com a actors no com a acadèmics de la poesia dramàtica; observar-les i atribuir-los ús dramàtic

 

TEÒRICA

En esta part que coincidiria amb la primera setmana, aproximadament, es treballaria:

Nocions bàsiques

Conceptes elementals del llenguatge en vers i del ritme.

  • La síl·laba mètrica / Mesura i final de vers / Entonació / Rima.
Repartiment de textos
  • Cada alumne tindrà una escena compartida, com a mínim, i un sonet a treballar.
  • La primera lectura. Dificultats i comprensió. A partir d’este moment comença la memorització a la qual tots els alumnes s’han de comprometre.
  • El llenguatge poètic. Figures.
  • De construcció. L’hipèrbaton / De dicció / De pensament.
  • Anàlisis dels textos. Personatges / context de les escenes en l’obra / L’ autor. Lope o Calderón.
  • La sintaxi i la retòrica, dificultats concretes en el text a treballar.
  • Formes mètriques.
  • Estrofes. La redondilla / la quintilla.
  • Combinacions estròfiques. El sonet.
  • Sèries. El romanç.
  • Com dir el vers. Opcions a tenir en compte.

PRÀCTICA

Posada en escena de totes les escenes treballades, i els sonets enllaçats en una mostra final. Els textos són de Lope de Vega: «El anzuelo de Fenisa», «El perro del hortelano», «La discreta enamorada» i «El castigo sin venganza». De Calderón de la Barca: «La vida es sueño» i «No hay burlas con el amor». Els sonets de Lope i Shakespeare.

Clown para profesionales

Objectius

Introduir els assistents en la tècnica d’interpretació clown.
Crear números (escenes), tant individuals com grupals, de clown-teatre, clown-dansa o clown-circ, dependent de l’especialitat de cada alumne, a través de l’escriptura i l’adaptació de textos.
Compartir l’experiència sobre l’escena híbrida i generar un debat d’idees relacionades amb eixa experiència escènica.

Coninguts:

  • Mirades, fisicitat corporal i oralitat en el clown. Fases i entrenament.
  • Recursos del llenguatge clownesc per a l’escena.
  • Iniciació a la metàfora escènica a través del clown i tecnologia de producció de veritats pròpia.

Metodologia

  • Transmissió oral i debat teòric dels conceptes.
  • Entrenament i execució dels continguts a través d’improvisacions.
  • Facilitació de pautes per a la creació d’imatges i números/escenes de clown-teatre, clown-dansa o clown-circ.
  • Anàlisi posterior dels treballs presentats.

Detall

El clown és un personatge creat i interpretat per un artista de circ o un actor de teatre, que naix i s’alimenta de la personalitat, tics, habilitats, impulsos… de la persona artista o actriu. Per tant, el clown no és, exclusivament, una construcció psicològica o dramatúrgica, sinó un personatge que es fonamenta en la personalitat i fisicitat de cadascun dels artistes o actrius.

Al nostre taller, l’objectiu és el de buscar, trobar i entrenar eixe personatge clown. Predisposarem els assistents perquè siguen generosos en aquest transvasament del jo persona (controlat i ensinistrat) al jo clown (alliberat i hiperbolitzat). Un transvasament que dividim en 4 fases: entrenament, joc tècnic, improvisacions i creació dramàtica a través de l’escriptura.

En les 3 primeres fases, el treball anirà dirigit a controlar tres recursos fonamentals del personatge clown: mirada; mirada i cos; mirada, cos i oralitat. Així com la subjecció o la resposta justa i escalonada dels impulsos a través dels recursos descrits. En la 4a fase podrem abordar la construcció dramàtica, i comprovar la dimensió que pren la metàfora escènica sota la tècnica clown: el clown vol fer-ho bé però fracassa i és, en eixe intent delirant, errat, ridícul, vulnerable… on trobem, no només l’humor, sinó la metàfora que, superant certs prejudicis de la tradició circense i teatral, pot construir-se des del menyspreu, i no només des de la ingenuïtat.

Sense que siga un objectiu irrenunciable l’haver de crear una o divereses escenes o números, sí reflexionarem sobre la dramatúrgia d’aquests, partint de la creació escènica guiada i de l’anàlisi posterior.