Teatre Escalante es converteix en el primer teatre infantil a adherir-se a la Carta per la igualtat de gènere
Teatre Escalante es converteix en el primer teatre infantil a adherir-se a la Carta per la igualtat de gènere
El director artístic del Teatre Escalante, Josep Policarpo, i la secretària general de l’associació Clásicas y Modernas, Marina Gilabert, han signat aquest matí l’adhesió del centre d’arts escèniques de la Diputació de València a les Temporades Igualtat.
Amb aquest compromís, el Teatre Escalante s’ha convertit en el primer teatre especialitzat en públic infantil a adherir-se a una iniciativa a la qual ja s’han sumat 57 entitats públiques espanyoles, entre elles, el Centre Dramàtic Nacional i el Festival de Teatre Clàssic d’Almagro.
El Teatre Escalante ratifica així el seu suport a la participació femenina en la producció i programació d’espectacles per a xiquetes i xiquets. Tant sobre l’escenari, com en les àrees de producció, difusió, gestió i comunicació.
“En el teatre infantil hi ha hagut molt treball per a fer evolucionar i eliminar els biaixos masclistes en els contes, on les xiquetes han ocupat posicions d’inferioritat i de subordinació, així que és summament significatiu que el Teatre Escalante s’unisca a les Temporades Igualtat”, aplaudeix la vicepresidenta de Clàssiques i Modernes, Margarita Ramón-Borja.
Les Temporades Igualtat aspiren a una cultura paritària i a un art escènic plural i inclusiu, d’acord amb la realitat democràtica del nostre temps. L’objectiu que es pretén és facilitar des de la societat civil el compliment de la Llei Orgànica per a la Igualtat Efectiva de Dones i Homes de març de 2007, així com les directrius europees de la Carta d’Igualtat d’Accés i Oportunitats de 2009.
“Com demà exercim el nostre dret a vaga, hui fem homenatge al Dia de la Dona amb aquest conveni que persegueix l’augment de la visibilització de les dones en els espectacles programats i produïts pel centre cultural de la Diputació de València”, ha assenyalat la delegada de Teatres, Rosa Pérez Garijo. Per la seua banda, la diputada ha recordat que sumar-se a aquesta iniciativa cerca “reafirmar el camí cap a la paritat, que ja venim implementant des de fa temps”.
La desigualtat en xifres
La gran desigualtat de gènere existent en el sector de les arts escèniques s’ha posat de manifest en la publicació anual de l’estudi “On estan les dones?” a càrrec de la Fundació Sgae. Les conclusions de l’última anàlisi publicada, la corresponent a la temporada 2015-2016, assenyalen que del total dels espectacles, tan sols el 18,4% dels textos eren d’autoria femenina, i el 17,3%, versionats, adaptats o amb dramatúrgia realitzada per dones. Les xifres milloraven quan l’estudi se centrava en l’autoria coreogràfica, on el percentatge pujava al 44%.
En termes de direcció, els muntatges comandats per una director es limitaven a un 21,9%, i la direcció musical es va valorar en un 5,8%. De fet, l’àmbit musical és el més castigat amb el desequilibri de gènere, amb un 6,2% de partitures signades per compositores.
Finalment, pel que fa al sostre de cristall en els llocs d’alta responsabilitat, els recintes escènics dirigits per dones aconsegueixen un nimi 20,8%.
Compromís segellat
“Aquesta iniciativa ha vingut impulsada per la necessitat de treballar de forma activa per la igualtat. Les institucions públiques hem de marcar el camí i intentar que vagen sumant-se altres agents socials”, ha argumentat el director.
En el projecte que acompanyava la candidatura a coordinador artístic dels Teatres de la Diputació de València, Josep Policarpo ja parlava del model de teatre com a servei públic. De resultes, l’any passat es va fer un estudi contrastat de la presència de la dona en tots els camps d’acció de les arts escèniques. Les primeres conclusions es varen presentar a la Mostra d’Alcoi i el propòsit és continuar fent-ho cada any.
Entre les responsabilitats que ha assumit el teatre valencià es troben les de l’ús d’un llenguatge inclusiu, encaminar-se cap a un equilibri en la programació dels textos escrits per dones i per homes, permetre la igualtat d’accés per als llocs de responsabilitat tant a elles com a ells, vetlar per la igualtat salarial i el repartiment de les responsabilitats.
“El teatre infantil és un viver molt rellevant de canvi cultural, perquè proposa a les xiquetes i els xiquets un canvi d’estereotips en el protagonisme de la vida. Enhorabona al Teatre Escalante per impulsar aquesta transformació”, reconeix Margarita Ramón-Borja.